TSG right bears a resemblance to the geographical
indication right. For instance, a name registered as a traditional speciality
guaranteed may be used by any operator marketing a product that conforms to the
corresponding specification. However, differently from geographical
indications, TSGs do not designate to the geographical origin of the product.
Traditional Specialities Guaranteed
right has not been accepted as an industrial property right under Turkish law.
On the other hand, Industrial Property Code regulated this type of right as
well and expressed that many of the articles regarding the industrial property
rights shall be applicable for TSGs.
The concept of Traditional Specialities
Guaranteed (TSG) has entered into Turkish law in 2017, by Industrial Property
Code, no. 6769. A name shall be eligible for registration as a TSG where it
describes a specific product or foodstuff that results from a mode of
production, processing or composition corresponding to traditional practice for
that product or foodstuff. In order to be qualified as a TSG, the name must
have been used traditionally at least for thirty years to describe the relevant
product in the related market.
TSG Traditional specialities guaranteed geographical ındications ındustrial property Industrial Property Code
Söz konusu kavram, coğrafi işaret
kavramına büyük benzerlik göstermektedir. Örneğin sicilde belirtilen şartlara
uygun olan ürünlerin üretimi veya pazarlamasında faaliyet gösteren bütün
üreticiler, tescilli geleneksel ürün adını kullanma hakkına sahiptir. Bununla
beraber geleneksel ürün adları, coğrafi işaretlerden farklı olarak ürünün
coğrafi kökenini göstermemektedir.
Türk hukukunda geleneksel ürün adları
sınai mülkiyet hakkı olarak kabul edilmemiştir. Bununla birlikte Sınai Mülkiyet
Kanunu bu hak tipini de düzenlemiş ve düzenlediği sınai mülkiyet haklarına
uygulanan pek çok hükmün bu hak tipine de uygulanacağını belirtmiştir.
Geleneksel ürün adı kavramı hukukumuza
2017’de 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu ile girmiştir. Geleneksel ürün adı
kavramı; üzerinde yer aldığı ürünün üretiminde geleneksel unsurlar kullanılmış
olduğunu, bu sayede söz konusu ürünün aynı kategorideki benzer ürünlerde
bulunmayan, üstün bazı özelliklere sahip olduğunu göstermektedir. Bir adın
geleneksel ürün adı olarak nitelendirilebilmesi için ayrıca, bu adın ilgili
piyasada söz konusu ürünü tarif etmek için geleneksel olarak en az otuz yıldır
kullanılıyor olması da şarttır.
Subjects | Law in Context |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | January 1, 2018 |
Acceptance Date | January 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |