Purpose: The aim of this study is to investigate the effect of
using Predict – Observe - Explain (POE) method in the unit of “Earth, the Moon
and the Sun as the Source of Life’’ on the problem solving skills of 6th graders.
Design & Methodology: In the study, quasi-experimental research has been
used with a pre-test, post-test control group. The study group consists of 47
students who are 6thgraders in 2016-2017 educational year and a
province in the western side of Turkey. The group with regular Science Program
consist of 24 students (13 girls and 11 boys) and the group with
Guess-Observe-Explain Method consists of 23 students (13 girls and 10 boys). In
order to identify the problem solving skills of the students, ‘’The Inventory
of Problem Solving’’ which was developed by Serin, Serin and Saygılı (2010) has
been used. The data which has been provided has been analyzed with single
factorial covariance analysis by taking grades which were gained by
participants from pre-tests under control.
Findings: The research findings showed that it has been found
out that there is a slight difference between the pre-test results and
post-test results which were corrected according to pre-test results of the
problem solving skills of the students.
Implications & Suggestions: This findings showed
that GOE method has positive effects on the problem solving skills of 6thGraders.
Taking into account that the GOE method enhances
problem-solving skills of students; The GOE method can also be used by
researchers in other subjects of the science class.
Amaç: Bu
çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi “Dünyamız, Ay ve
Yaşam Kaynağımız Güneş” ünitesinde Tahmin Et, Gözle, Açıkla (TGA) yöntemi
uygulamasının öğrencilerin problem çözme becerileri üzerindeki etkisini
incelemektir.
Yöntem: Çalışmada
ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin batı
bölgesindeki bir ilde yer alan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim görmekte
olan 47 öğrenci oluşturmaktadır. Fen bilgisi öğretim programına dayalı
derslerin işlendiği kontrol grubu 24 öğrenci (13 kız ve 11 erkek), Tahmin
Et-Gözle-Açıkla yönteminin uygulandığı deney grubu ise 23 öğrenciden (13 kız ve
10 erkek) oluşmaktadır. Öğrencilerin problem çözme becerilerini belirlemek
amacıyla Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilmiş olan
“Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, öğrencilerin ön
test puanları kontrol altına alınarak tek faktörlü kovaryans analizi ile
çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırma
bulguları incelendiğinde; öğrencilerin problem çözme becerileri ön test
puanlarına göre düzeltilmiş son test puanları arasında deney grubu lehine
anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Bu
bulgu, 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerinde TGA yöntemi
uygulamasının olumlu etkisi olduğunu göstermektedir. TGA yönteminin
öğrencilerin problem çözme becerilerini arttırdığı dikkate alınarak;
araştırmacılar tarafından TGA yöntemi fen bilimleri dersinin diğer konularında
da kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | August 29, 2018 |
Acceptance Date | February 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.