Purpose: All the behaviors necessary for the teacher to be qualified
and able to fulfill his responsibilities are directly related to the training
he / she will receive during pre-service. Pre-service training includes theoretical knowledge
and skills as well as practical work carried out in schools. This study aims to
investigate the problems of preschool teacher candidates facing in teaching
practice.
Design & Methodology: Relational survey model was used in the research. The
sample of the study consists of 4th grade students that take Teaching Practice
course at Inonu University, Faculty of Education, Preschool Teaching Programme.
The data was collected through the questionnaire developed by the researchers.
The questionnaire was implemented on 99 preservice teacher. The data analysis were done by using frequencies,
percentage, mean and chi square via statistical package programme.
Implications & Suggestions: It is concluded that teachers partially, face the lack
of material, paying all the expences for the materials, crowded classrooms, not
being able to implement the theoretical knowledge they had at university;
students’ not following the teachers’ instructions, being in different levels,
being unwilling towards the activities and being unwilling to take part in the activities.
Based on these results, some suggestions have been made.
Amaç: Öğretmenin
nitelikli olması ve sorumluluklarını yerine getirebilmesi için gerekli bütün
davranışları üst düzeyde kazanmaları, hizmet öncesinde alacakları eğitimle
doğrudan ilişkilidir. Hizmet öncesi eğitim, teorik bilgi ve beceriler yanında
okullarda yürütülecek uygulama çalışmalarını da içermektedir. Bu araştırma okul
öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunları
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2016-2017 öğretim
yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin okul öncesi öğretmenliği
programındaki Öğretmenlik Uygulaması dersini alan 4. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen
anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket 99 öğretmen adayına uygulanmıştır. Elde
edilen verilerin analizi, istatistik paket programından yararlanılarak frekans,
yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılarak yapılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırmada
öğretmen adaylarının sınıftaki uygulama sürecinde materyal eksikliği, materyal
hazırlamak için gerekli malzemeleri kendi bütçelerinden karşılamaları, sınıfın
kalabalık olması, üniversitede aldıkları teorik bilgileri tamamen
uygulayamamaları, etkinliklerde çocukların söz dinlememeleri, aynı seviyede
olmamaları, etkinliklere karşı isteksiz olmaları ve etkinliğe katılmak
istememeleri gibi sorunlarla kısmen karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlara dayalı olarak, bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | April 17, 2018 |
Acceptance Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.