Purpose: In this
study, it was aimed to evaluate the different types of questions related to
cognitive development applied to preschool children and their psychometric
characteristics.
Design & Methodology: The sample of the study constituted 4-6
years of children. In this study, the researcher developed a cognitive
development test and presented evidence of validity and reliability by
pre-trial.
Findings: According to the
results of the study, the descriptive statistics obtained from the application
of verbal responses and multiple choice items were examined, the mean, standard
deviations, mean difficulties and median values were very close to the results
were determined. The correlation between the scores obtained from the two tests
was positive, moderate and meaningful. It was determined that verbal response
was more difficult for children and multiple choice was more moderate. It was
concluded that the discriminative power indices of verbal responses and the
discriminative power indices of verbal responses were higher than those of
multiple choice.
Implications and Suggestions: The correlation between the scores obtained
from the two tests was positive, moderate and meaningful. It was determined
that verbal response was more difficult for children and multiple choice was
more moderate. It was concluded that the discriminative power indices of verbal
responses and the discriminative power indices of verbal responses were higher
than those of multiple choice. The differences between the upper and lower
groups of verbal responses and multiple choices items were examined, and both
tests concluded that the scores between the lower and upper groups were
significantly different.
Amaç: Bu çalışmada, okul öncesi dönem
çocuklara uygulanan bilişsel gelişimle ilgili farklı soru türlerinin
psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmanın örneklemini 4-6
yaş çocuklar oluşturmuştur. Çalışmada, araştırmacı
tarafından Bilişsel Gelişim Testi geliştirilmiş, ön denemesi gerçekleştirilerek
geçerliğine ve güvenilirliğine ilişkin kanıtlar sunulmuştur.
Bulgular:
Araştırmanın sonuçlarına göre, sözlü yanıtlı ve çoktan seçmeli
maddelerin uygulanmasından elde edilen verilere göre test ortalamalarının,
standart sapmaların, ortalama güçlüklerin ve ortanca değerlerinin çok
yakın sonuçlar verdiği belirlenmiştir. İki testten elde edilen puanlar
arasındaki korelasyonun pozitif, orta düzeyde ve manidar olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Sözlü yanıtlı maddelerin çocuklar için daha güç, çoktan
seçmeli maddelerin ise daha çok orta güçlükte olduğu belirlenmiştir.
Sözlü yanıtlı ve çoktan seçme gerektiren maddelerde ayırıcılık gücü
indeksleri incelendiğinde, sözlü yanıtlı maddelerin ayırıcılıklarının
çoktan seçmeli maddelere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler:
Sözlü yanıtlı maddelerin çocuklar için daha güç, çoktan seçmeli maddelerin ise
daha çok orta güçlükte olduğu belirlenmiştir. Sözlü yanıtlı maddelerin
ayırıcılıklarının çoktan seçmeli maddelere göre daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Her iki testte de alt ve üst grup
arasındaki puanların manidar düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | August 9, 2018 |
Acceptance Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.