Amaç: Bu çalışmada, fen bilimleri
öğretmenlerinin, biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konusundaki bilgi
düzeyleri ile cinsiyetleri, mezun oldukları fakülte, mesleki kıdemleri ve
biyoteknoloji dersi alma durumları arasında bir ilişki olup olmadığı
araştırılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak tasarlanan
çalışmanın örneklemini Malatya il Merkezinde görev yapmakta olan 58 fen
bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin, bilgi düzeylerini ölçmek
için, tarafımızdan güvenirlik ve kapsam geçerliliği analizi yapılmış bilgi
testi ve bazı demografik özellikleri belirlemeye yönelik bir ölçek
kullanılmıştır.
Bulgular: Sonuçlarımıza göre; fen bilimleri öğretmenlerinin
biyoteknoloji/genetik mühendisliği konusundaki bilgi düzeyleri ile
cinsiyetleri, mezun oldukları fakülte, mesleki deneyimleri ve biyoteknoloji
dersi alma durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak,
öğretmenlerin yarısından fazlası bilgi testinde bulunan genetik mühendisliği,
genetiği değiştirilmiş organizmalar, klonlama ve insan genom projesi konularına
ilişkin 8 soruyu doğru cevaplayamamıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Sonuçlarımıza göre, fen bilimleri öğretmenleri
biyoteknoloji alanındaki güncel gelişmeleri takip etmiyorlar ve bu problemi
çözmek için alan uzmanları tarafından bir hizmet-içi eğitime tabi tutulmaları
önerilebilir.
Purpose: The aim of this study, it has been investigated whether there is
significant difference between the knowledge level of science teachers on
biotechnology/genetic engineering applications their gender, their field of
graduation, duration of experience and taking biotechnology courses.
Design & Methodology: The research method was descriptive and crosssectional. The sample of research were 58 science teachers in Malatya. Data
collection instruments were researcher made valid and reliable questionnaire
which was used to assess demographic information, knowledge level of
science teachers.
Findings: According to the analysis, there is no significant difference between
the knowledge level on biotechnology/genetic engineeering and the gender,
the their field of graduation, duration of experience and taking biotechnology
courses was found. But, more than half of the science teachers participating
in this study did not correctly answer 8 questions of the knowledge test. These
questions that were answered incorrectly were mostly related to genetic
engineering, genetic modified organisms, cloning and human genome project.
Implications & Suggestions: The results show that science teachers do not
follow current developments and this problem needs to be solved. This
problem can be solved by providing in-service training by field specialists.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Acceptance Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.