Değişen ve gelişen süreçte, birey hayatı boyunca birçok yeniliklerle karşılaşmış ve bütünleşmiştir. Eğitim, hayatın bir parçası olmasından dolayı, gerçekleşen bu değişimler, eğitimin odak noktasında bir çok yenilikleri beraberinde getirmiştir. Bilgi çağının değişmesi ile birlikte bireyin öğrenmeleri ve dolaylı olarak öğrenme ortamlarının zenginleştirilmesi, yeni modellerin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Özellikle çağdaş eğitim felsefelerinin dayandığı savlar yeni model ve teknolojilerin kullanımını desteklemiştir. Günümüz sanat eğitiminin sorunları dikkate alındığında çağdaş bir yaklaşım olan disiplinler arası modellerin kullanımı dikkat çekicidir. Sanat eğitiminin kuram ve kapsam olarak çerçevesi gözetildiğinde disiplinler arası modelleme yöntemlerinin kullanımı olumlu sonuçlar doğurmuştur. Dünyada yaygın bir kullanım alanına sahip olan bu modelleme yöntemi, yeni açılımlar sağlayarak bilgiyi yenilenebilir hale getirmiştir. Bu şekilde dünyada bir çok ülke tarafından kullanılması modelin önemini arttırmış ve kullanım alanını zenginleştirmiştir. Bunlarla birlikte sanat eğitiminin psikoloji ile bağlantılı olması, özellikle gerçekleşen öğrenmelerin psikolojik etkileri de gözetilebilir düzeydedir. Konu alanlarının bütünlük dahilinde gerçekleşmesi bireyin yaratıcılığına ve psikolojisini de etkilemiş, aynı zamanda sanat eğitimi kapsamında yer alan bir çok disiplinin ilişkilendirilmesini sağlayarak disiplinler arası entegrasyonların tercih edilmesini kolaylaşmıştır.
In the changing and developing process, individuals have encountered and integrated many innovations throughout their lives. Since education is a part of life, these changes have brought many innovations in the focus of education. With the change of the information age, the learning of the individual and indirectly the enrichment of learning environments have led to the emergence of new models. Especially the arguments based on contemporary educational philosophies have supported the use of new models and technologies. Considering the problems of today's art education, the use of interdisciplinary models, which is a contemporary approach, is striking. Considering the framework of art education in terms of theory and scope, the use of interdisciplinary modeling methods has yielded positive results. This modeling method, which has a widespread use in the world, has made knowledge renewable by providing new expansions. In this way, its use by many countries in the world has increased the importance of the model and enriched its field of use. In addition to these, the fact that art education is linked to psychology, especially the psychological effects of the learning that takes place, are also at a level that can be observed. The realization of subject areas within the integrity has also affected the creativity and psychology of the individual, and at the same time, it has facilitated the preference of interdisciplinary integrations by providing the association of many disciplines within the scope of art education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2023 |
Submission Date | May 9, 2023 |
Acceptance Date | October 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.