Purpose: This study aimed to examine the relationship between preschool children's self-regulation and social skills. Within the scope of this purpose, the study determined whether preschool children's self-regulation skills and social skills differ significantly according to the variables of the child's gender, family structure, mother's educational status, father's educational status and mother's employment status.
Design & Methodology: The study sample consisted of 478 children (241 girls, 237 boys) selected by convenience sampling. The study obtained the data using the Head-Toes-Knees-Shoulder Touch Guidelines (HTKS) adapted to Turkish by Sezgin and Demiriz (2015) and the Preschool Social Skills Rating Scale (OSBED) developed by Ömeroğlu et al. (2014). Since the data related to the variables showed normal distribution, the study used an independent sample T-test and ANOVA test in the analysis. Additionally, the study examined the correlation relationship between children's self-regulation skills and social skills with Pearson correlation analysis.
Findings: As a result of the research, there was a significant positive relationship between children's self-regulation skill scores and social skill scores. Moreover, there was a significant difference in children's self-regulation and social skill levels according to the child's gender, family structure, mother's educational status, father's educational status and mother's employment status.
Implications & Suggestions: Parents can get training (conferences, seminars, etc.) on self-regulation and social skills. In the classroom, teachers can organize activities to support the development of children's self-regulation and social skills and to participate in their families. The researchers can conduct similar studies with different sample groups and compare the results.
Amaç: Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç kapsamında okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin ve sosyal becerilerinin çocuğun cinsiyeti, aile tipi, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi ve anne çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği belirlenmiştir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemi kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 478 çocuktan (241 kız, 237 erkek) oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Sezgin ve Demiriz (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Baş-Ayak-Diz-Omuz Dokunma Yönergeleri (BADO-DY) ve Ömeroğlu vd. (2014) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED) kullanılarak elde edilmiştir. Değişkenleri ile ilgili verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle analizde bağımsız örneklem T-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çocukların öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki korelasyon ilişkisine Pearson korelasyon analizi ile bakılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda çocukların öz düzenleme beceri puanları ile sosyal beceri puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Çocukların öz düzenleme ve sosyal beceri düzeylerinde çocuğun cinsiyetine, aile tipine, anne öğrenim düzeyine, baba öğrenim düzeyine ve anne çalışma durumuna göre anlamlı fark gösterdiği tespit edilmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Ebeveynlere öz düzenleme ve sosyal beceri hakkında eğitimler (konferans, seminer vb.) verilebilir. Sınıfta çocukların öz düzenleme ve sosyal becerilerinin gelişimine destek olacak ve ailelerinde katılabileceği etkinlikler düzenlenebilir. Farklı örneklem grubu ile benzer çalışmalar yapılabilir ve sonuçlar karşılaştırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 12, 2024 |
Submission Date | December 1, 2023 |
Acceptance Date | March 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.