Okul öncesi dönem, çocuğun sosyal gelişiminin önemli basamaklarından biri olan “sorumluluk alma” davranışı üzerinde etkili olunabilecek kritik bir dönemdir. Kişilik gelişiminin okul öncesi yıllarda büyük ölçüde tamamlandığı düşünüldüğünde, bu yıllarda çocuğun yaş dönemine uygun olarak sorumluluk alabilmesi, sorumluluklarını yerine getirebilmesi ile ilgili davranışlarını geliştirmek için etkili programların oluşturulması gerekmektedir. Bu düşüncelerden hareketle mevcut durumun belirlenmesine yönelik hazırlanan çalışmanın genel amacı, okulöncesi 5-6 yaş grubu çocukların sorumluluk kazanma düzeylerinin, veli görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Okul Öncesi 5-6 yaş grubu çocukların sorumluluk düzeylerinin veli görüşlerine göre değerlendirildiği bu araştırma betimsel nitelikte olup; araştırmada betimleme (survey) modeli kullanılmıştır. Velilere uygulanan görüşme formundan elde edilen verilerin incelenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Görüşme formunun geçerlik ve güvenilirliğini belirlemek amacıyla örneklem dışında kalan beş veli ile ön uygulama yapılmış; ön uygulama sonucunda elde edilen verilerin betimsel analizi yapılarak geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Betimsel analiz aşamasında görüşülen velilerin düşüncelerini etkili bir biçimde göstermek amacı ile doğrudan alıntılara sıkça yer verilmiştir. Araştırmada betimsel analiz sonucu keşfedilmeyen kavram ve temalar içerik analizi yolu ile keşfedilmeye çalışılmıştır. Araştırma ile elde edilen bulguların analizi sonucunda, ailelerin sorumluluk eğitiminin önemine inandıkları ve çocuklarının sorumluluk kazanma düzeylerini geliştirmeye istekli oldukları anlaşılmaktadır.
Pre-school period is a critical term when “taking responsibility” behavior of children which is a significant step in their social development could be influenced. Considering personality development is completed to a large extent during preschool years, effective programs must be prepared to develop behaviors that ensure children take appropriate responsibilities according to their age group and fulfill such responsibilities during this time. The main purpose of this study that tries to determine the current situation moving from those thoughts is, evaluating taking responsibility levels of 5-6 year-old pre-school children based on parent opinions. The study where taking responsibility levels of 5-6 year-old pre-school children are evaluated based on parent opinions is descriptive and used description (survey) model. Descriptive analysis is used to examine data achieved from interview form used with parents. Pre-test application is made with 5 parents outside sample group in order to establish validity and reliability of interview form and after descriptive analysis of data achieved with pre-test application, the form’s validity and reliability are established. Direct quotes are frequently used at descriptive analysis stage in order to present ideas of parents effectively. Concepts and themes that could not be explored with descriptive analysis are explored though content analysis. The results obtained showed that parents believe the importance of responsibility education and willing to improve responsibility acquiring level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | July 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.