This research has been conducted with
the purpose of studying the problem-solving skills of children aged 60-84
months. In addition, the relation between children's demographic variables
was examined with the findings obtained within the scope of the research and
the following results were obtained.The study group of the research that was
made using the relational screening model, which is among the general screening
models, consists of 76 children aged 60-84 months. Children were selected
through the random method and easy accessibility principle from private and
public schools, located in the provincial borders of Istanbul and selected on
the European and Anatolian sides, that are affiliated to the Ministry of
National Education in 2016-2017 educational year.Three different measurement
tools were used in the study to determine the relation between creative
thinking levels and creative problem solving of students aged 60-84 months.
These are respectively: "Personal Information Form" prepared by the
researcher to determine the demographic characteristics of the students,
"Torrance Creative Thinking Test Figural A Form" to determine
creative thinking levels and the "Creative Problem Solving Form"
developed by the researcher in rubric form in order to determine the levels of
creative problem solving. Of the children in the study group, 49 children are
60-71 months (61.6%) while 27 children are 72-84 (38.4%) months. Of the
children, 30 (39.5%) are girls while 46 (60.5%) are male. As a result of the
test no significant relation has been detected between the Torrance Creative
Thinking Test Figural Scale and creative problem solving (r = -0.99; p>.05).
In line with the analyzes made, it has been concluded that creative
Problem-Solving Rubric assesses children's creative problem solving skills and
the creative problem-solving skills of children participating in the study are
at a "moderate" level.
Bu araştırmanın amacı 60- 84 aylık çocuklarda
yaratıcı problem çözme becerilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca
araştırma kapsamında elde edilen bulgular ile çocukların demografik
değişkenleri arasındaki ilişki de incelenmiş ve aşağıda ki şu sonuçlara
varılmıştır. Genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak
yapılan araştırmanın çalışma grubu 2016-2017 Eğitim ve Öğretim yılında,
İstanbul ili sınırları içinde yer alan Avrupa ve Anadolu yakasından seçilen
ilçelerden Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet okulları rastgele
(random) yöntemi ve kolay ulaşılabilirlik ilkesiyle seçilen 60-84 aylık 76
çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada 60-84 ay arasındaki öğrencilerin yaratıcı
düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkiyi
belirlemeye yönelik olarak üç ayrı ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlar
sırasıyla; öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek üzere araştırmacı
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, yaratıcı düşünme becerilerini
belirlemek üzere “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel A Formu” ve yaratıcı
problem çözme düzeylerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından rubrik
formunda geliştirilmiş olan “Yaratıcı Problem Çözme Formu”dur. Çalışma
grubundaki çocuklar arasında 49 çocuk 60-71 (%61,6) aylık iken, 27 çocuk 72-84
(%38,4) aylıktır. Çocukların 30’u (%39,5) kız iken, 46’sı (%60,5) erkektir. Araştırmada
şu sonuçlara ulaşılmıştır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Boyutu ile
Yaratıcı Problem Çözme (r=
-.099; p>.05) arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Yapılan
analizler doğrultusunda, Yaratıcı Problem Çözme Rubriği’ nin çocukların
yaratıcı problem çözme beceri düzeylerini değerlendirildiği ve çalışmaya katılan
çocukların yaratıcı problem çözme becerinin“orta” düzeyde oldukları sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.