Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Drama Dersinden Edindikleri Kazanımlara İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 152 - 160, 01.08.2022

Abstract

Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokulda drama dersi kapsamında edindikleri kazanımları bireysel ve mesleki gelişimleri bağlamında ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma, nitel araştırmaya örnek oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda ilkokulda drama dersini alan 54 sınıf öğretmeni adayı yer almaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan anket kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bu süreçte öğretmen adaylarının sorulara verdikleri yanıtlar kodlanmış ve benzer kodları barındıran temalara ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde sınıf öğretmeni adaylarının ilkokulda drama dersi kapsamında bireysel gelişimlerine ilişkin edindikleri kazanımların altı tema çerçevesinde ortaya konulduğu ve en çok ifade edilen görüşün “sosyal gelişime ilişkin kazanımlar” temasında yer alan “empati becerisinin gelişimi” olduğu; mesleki gelişimlerine ilişkin edindikleri kazanımların ise iki tema çerçevesinde ortaya konulduğu ve en çok ifade edilen görüşün “öğrencilerde etkili öğrenmeyi sağlamaya yönelik kazanımlar” temasında yer alan “kavram öğretiminin nasıl yapılacağını öğrenme” olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başcı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Erdoğan, T. (2015). Türkçe öğretimi ve darama. T. Erdoğan (Ed.). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama içinde (1-17. ss.). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. Fenstermacher, G. D. & Soltis, J. F. (2004). Approaches to teaching. New York: Teachers College Press.
  • Hale, C. D. & Astolfi, D. (2007). Evaluating education and training services: A primer. http://www.charlesdennishale.com/books/eets_ap/Title_Page_and_Table_of_Contents.pdf. adresinden 06.05.2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Hamurcu, H. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokullarda drama uygulanmasına yönelik görüşleri: Bir durum çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(27), 815-828.
  • Kaf Hasırcı, Ö., Bulut, M. S. ve İflazoğlu Saban, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersinin bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 63-88.
  • Liu, C. C. & Chen, I. J. (2010). Evolution of constructivism. Contemporary Issues In Educational Research, 3(4), 63-66.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Miller-Young, J. & Yeo, M. (2015). Conceptualizing and Communicating SoTL: A Framework for the Field. Teaching & Learning Inquiry: The ISSOTL Journal, 3(2), 37-53.
  • Oğuz, A. (2015). Drama. T. Erdoğan (Ed.). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama içinde (1-17. ss.). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Polat, H. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi uygulamaları ile ilgili görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 75-100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf adresinden 16.11.2021 tarihinde edinilmiştir.

Examination the Views of the Primary School Teacher Candidates on the Learning Outcomes They Acquired from the Drama Lesson

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 152 - 160, 01.08.2022

Abstract

This study, which aims to reveal the learning outcomes that primary school teacher candidates acquired within the scope of the drama in primary school course in the context of their personal and professional development, is an example of qualitative research. The study group of the research consists of 54 primary school teacher candidates who took the drama in primary school course. In the study, a questionnaire consisting of open-ended questions developed by the researchers was used as a data collection tool and the obtained data were analyzed by content analysis. In this process, the answers given by the teacher candidates to the questions were coded and themes with similar codes were obtained. When the findings were examined, it was seen that the primary school teacher candidates’ learning outcomes regarding their individual development acquired within the scope of the drama in primary school course were revealed within the framework of six themes, and the most expressed opinion was the development of empathy skills included in the theme of "outcomes related to social development". It was also determined that the learning outcomes they acquired regarding their professional development were revealed within the framework of two themes, and the most expressed opinion was "learning how to teach concepts" included in the theme of "outcomes for effective learning in students". Suggestions were made in line with the findings obtained in the research.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başcı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Erdoğan, T. (2015). Türkçe öğretimi ve darama. T. Erdoğan (Ed.). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama içinde (1-17. ss.). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. Fenstermacher, G. D. & Soltis, J. F. (2004). Approaches to teaching. New York: Teachers College Press.
  • Hale, C. D. & Astolfi, D. (2007). Evaluating education and training services: A primer. http://www.charlesdennishale.com/books/eets_ap/Title_Page_and_Table_of_Contents.pdf. adresinden 06.05.2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Hamurcu, H. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokullarda drama uygulanmasına yönelik görüşleri: Bir durum çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(27), 815-828.
  • Kaf Hasırcı, Ö., Bulut, M. S. ve İflazoğlu Saban, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersinin bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 63-88.
  • Liu, C. C. & Chen, I. J. (2010). Evolution of constructivism. Contemporary Issues In Educational Research, 3(4), 63-66.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Miller-Young, J. & Yeo, M. (2015). Conceptualizing and Communicating SoTL: A Framework for the Field. Teaching & Learning Inquiry: The ISSOTL Journal, 3(2), 37-53.
  • Oğuz, A. (2015). Drama. T. Erdoğan (Ed.). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama içinde (1-17. ss.). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Polat, H. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi uygulamaları ile ilgili görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 75-100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf adresinden 16.11.2021 tarihinde edinilmiştir.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Aslıhan Alyıldız Uğurlu 0000-0003-1377-2985

Ayşegül Oguz Namdar 0000-0002-6853-8507

Publication Date August 1, 2022
Submission Date November 19, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Alyıldız Uğurlu, A., & Oguz Namdar, A. (2022). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Drama Dersinden Edindikleri Kazanımlara İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. International Primary Education Research Journal, 6(2), 152-160.