In addition to being an outdoor sport, orienteering can also be considered as a way of learning. In this context, the opinions of teachers who have experience in orienteering are important. Therefore, the research aimed to examine the opinions of teachers working in basic education, secondary education and high school regarding the use of orienteering in education. The aim of this study was to examine teachers’ views about the use of orienteering in education. For this purpose, a phenomenological research method was used. The study group of the research consisted of 81 teachers selected by convenience sampling and criterion sampling techniques. A semi-structured questionnaire, metaphors and field notes were used as data collection tools. The data were subjected to thematic analysis. As a result of the analysis of the data, it was concluded that orienteering can be used as an educational purpose and tool at all levels of education, especially the primary education level. As a matter of fact, it has been concluded that orienteering can provide very effective outcomes in all areas of development at all ages. As a result of the data analysis, it was concluded that orienteering can be used in the context of a goal and a tool in the education process. In this context, it can be recommended that more applied and different research studies are conducted on the use of orienteering in education.
Etik kurallara tamamen uyulmuştur.
Oryantiring bir doğa sporu olmasının yanı sıra aynı zamanda bir öğrenme yolu olarak da düşünülebilir. Bu bağlamda oryantiringle ilgili deneyim sahibi öğretmenlerin görüşleri önemlidir. Dolayısıyla yapılan araştırmada, oryantiringin eğitimde kullanılabilmesine ilişkin temel eğitim ve ortaöğretim kademesinde görev yapan öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla fenomenoloji araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu uygun durum örneklemesi ve ölçüt durum örneklemesi tekniklerine göre seçilen 81 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış anket, metafor formu ve alan notları kullanılmıştır. Veriler tematik analize tabi tutulmuştur. Verilerin analiz edilmesi sonucunda oryantiringin eğitim sürecinde temel eğitim kademesi başta olmak üzere bütün eğitim kademelerinde eğitsel bir amaç ve araç bağlamında kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Nitekim oryantiringin her yaştan bütün gelişim alanları noktasında oldukça etkili kazanımlar sağlayabileceği sonucuna da varılmıştır. Bu bağlamda, oryantiringin eğitimde kullanılmasına ilişkin uygulamalı ve farklı araştırmaların daha fazla yapılması önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Primary Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | December 7, 2023 |
Acceptance Date | January 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.