İslam coğrafyasının farklı bölgelerinde kurulan hanedanlıklar,
siyasî merkezlerini ilim ve kültür havzasına dönüştürme gayretinde olmuşlardır.
Yöneticilerin ilim ehlini desteklemelerinin ve onları hanedanlık merkezine
davet etmelerinin muhtemel sebeplerden birisi de mezhebî tercihleridir. İran
coğrafyasında hüküm sürmüş Serbedârîler (1337-1386) ve Safevîler (1501-1736), bu
sebeple bölge dışındaki İmâmî ulemâyı İran’a göç etmeye teşvik etmişlerdir. Bu
bağlamda Serbedârî Emîri Ali el-Müeyyed, Şehîd-i Evvel’e (ö. 786/1384) bir
davet mektubu göndermiştir. Öte yandan Safevî hükümdarı Şah Tahmasb ise Ali
el-Kerekî’yi (ö. 940/1534) İran’a davet için bir ferman yayınlamıştır. Şehîd-i
Evvel, Serbedârî hükümdarının yapmış olduğu daveti kabul etmemekle beraber
İmâmiyye fıkhına dair yazmış olduğu el-Lüm‘atü’d-Dımeşḳıyye adlı eserini
göndermiştir. Öte yandan Şah Tahmasb’ın resmî sahiplenmesiyle el-Kerekî, Safevî
İran’ındaki nüfûzunu pekiştirmiştir. Bu çalışmada öncelikli olarak Ali
el-Müeyyed’in Şehîd-i Evvel’e gönderdiği mektup ele alınmakta ardından da Şah
Tahmasb’ın Ali el-Kerekî hakkında yayınlamış olduğu ferman ve el-Kerekî’nin
Safevî yönetimiyle olan ilişkisi üzerinde durulmaktadır.
The dynasties that were established in different regions of the
Islamic geography made efforts to turn their political centers into scientific
and cultural centers. One of the possible reasons for the administrators to
support the scholars and invite them to the dynasty center was their sectarian
preferences. For this reason, the Sarbadars (1337-1386) and the Safavids
(1501-1736) who reigned in the Iran respectively, used to encourage the Imami
scholars in the outside regions to migrate to Iran. In this context, the
Sarbadar rular Ali al-Mu'ayyad sent an invitation letter to Shahid al-Awwal (d.
786/1384). On the other hand, the Safavid ruler Shah Tahmasb issued an edict to
invite Ali al-Karaki (d. 940/1534) to Iran. Although Shahid al-Awwal did not accept
the invitation of the Sarbadar ruler, he instead sent his book titled: al-Lum'a
ad-Dimasqiya, which he wrote on the Imāmiyya fiqh. On the other hand, with
the official appropriation of Shah Tahmasb, al-Qaraki reinforced his influence
in Safavid Iran. In this study, firstly the letter that Ali Mu'ayyad sent to
Shahid al-Awwal is dealt with, and then the edict issued to Ali al-Karakī by
Shah Tahmasb as well as the relationship between al-Qaraki and Safavid
administration is emphasized.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY NC) International License.
The Journal of Iranian Studies accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.