Developments in communication technologies have facilitated the access to the target
audience for perception management. Perception management activities carried out with
traditional media tools in the past have gained a new medium with the emergence of social
media today. Social media has benefits such as creating an interactive communication
environment, instantness, convenience, and no cost. Perception management over social
media can be called "new generation perception management". Institutions or organizations
can use the new generation perception management activities carried out with various
strategies, as well as individuals. It can be said that social media influencers also carry out these
activities. In this context, it is aimed to examine the new generation perception management
activities in terms of social media influencers. By analyzing the content of the first three social
media influencers with the most followers in the specified date range, the use of perception
management strategies and, if used, which strategies were used were determined, and within
the scope of the sample considered, it was concluded that perception management strategies
in social media were used by social media influencers
İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, algı yönetimi için hedef kitleye ulaşımı
kolaylaştırmıştır. Geçmişte geleneksel medya araçlarıyla gerçekleştirilen algı yönetimi
faaliyetleri bugün sosyal medyanın ortaya çıkmasıyla yeni bir mecra kazanmıştır. Etkileşimli
bir iletişim ortamı oluşturması, anındalık, kolaylık, maliyetsizlik gibi diğer getirileriyle sosyal
medya üzerinden yapılan algı yönetimi, günümüzde “yeni nesil algı yönetimi” biçiminde
adlandırılabilir. Çeşitli stratejilerle gerçekleştirilen yeni nesil algı yönetimi faaliyetlerini
kurum ya da kuruluşlar kullanabilecekleri gibi bireyler de kullanabilmektedir. Ayrıca, sosyal
medya fenomenlerinin de bu faaliyetleri gerçekleştirdikleri söylenebilir. Bu bağlamda
çalışmada yeni nesil algı yönetimi faaliyetlerinin sosyal medya fenomenleri boyutuyla
incelenmesi amaçlanmıştır. En çok takipçiye sahip ilk üç sosyal medya fenomeninin
belirlenen tarih aralığındaki paylaşımlarına yönelik içerik çözümlemesinde bulunularak algı
yönetimi stratejilerinin kullanılma durumu ve kullanılıyor ise hangi stratejilerin kullanıldığı
saptanmış ve ele alınan örneklem kapsamında sosyal medyada algı yönetimi stratejilerinin
sosyal medya fenomenleri tarafından kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2021 |
Submission Date | April 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 19 |