Cahiliye dönemi Kureyş kabilesi, dar anlamda
eklektik bir kültür havzasının merkezinde yer almasına rağmen doğru bilgi,
evrensel hukuk, ahlak ve erdem gibi bir toplumu inşa ve dizayn eden, onu ayakta
tutan önemli normların birçoğundan mahrum bulunuyordu. Coğrafi konumu ve tarihi
arka planı bir tarafa, Hz. İbrahim ve oğlu İsmail’den sonra Mekke’ye bir elçi
gönderilmemesi Kureyş’in bu ortak değerlerden niçin uzak kaldığını genel
anlamda açıklar mahiyettedir. Diğer taraftan Mekke şehrinde, Hicaz ve
çevresindeki Yahudi ve Hristiyan bilginlerin, teolojik anlamda herhangi bir faaliyeti
de söz konusu değildir. Bu ve benzeri nedenlerden hareketle putperest Arapların
lideri konumundaki Kureyş toplumunun Son Peygamber ile kavramsal bir bilgiye sahip
olmadığı söylenebilir. Dolayısıyla toplumun kendi bilgi, algı ve inanışından kaynaklı
bir peygamber beklentisi bulunmamaktadır. Ancak ticari faaliyetler, siyasi
ilişkiler ve kültürel alışverişe bağlı olarak Hicaz ve çevresindeki yabancı din
ve kültür mensupları ile ilişkiye giren bazı Kureyş mensuplarının bu hususta birtakım
duyumlar aldıkları kaynaklarda geçmektedir. Fakat bu duyumların toplumun genelinde
bir peygamber beklentisine dönüşmediği açıktır
Despite being at
the centre of an eclectic cultural basin in a narrow sense, the tribe of
Quraysh in the Jahiliyyah period deprived of most of the important norms which
are necessary to build and design a well-functioning society like correct
knowledge, universal law, morality and virtue. Aside from its geographical location and historical
background the fact that a prophet had not been sent to Mecca after Hazrat
Abraham and his son Ismā‘īl explains in
general terms why the Quraysh community lacked these common values. On the other hand, in the city of Mecca, there is no
teolocigal activity of the Jewish and Chirstian scolars in the Hejaz region.
Based on these and similar reasons, it can be said that the Quraysh community,
the leader of the pagan Arabs, did not have a conceptual knowledge with the
Last Prophet. Therefore, there is no expectation of a prophet due to community
own knowledge, perception and belief. However, depending upon commercial
activities, political relations and cultural exchange, this topic about which
some Quraish members, who have been in contact with Hejaz and its members of
foreign religious and cultural background, some sensation they have got about
mentioned some sources. But it is clear that these sensations do not change the
expectation of a prophet in the general of public.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 2 |
Journal of Islamic Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).