Today, together with the increasing population, the social, economic, and environmental problems our World is experiencing are increasing and becoming prevalent. Donation by consumers is one of the essential income items of non-profit organizations that fight against these problems. Furthermore, the increase of these problems creates pressure on businesses, and businesses react to these pressures by organizing donation campaigns within social marketing. Several different methods are being used for delivering these campaigns to consumers, which are analyzed empirically in consumer behavior literature. This study analyzed the effect of mystically designed appeals on donation intention, which can be accepted as one of these methods. It is already known that mystic visuals create positive effects in landscape preference studies. Inspired by this fact, a pilot study was carried out in which the effect of mystical-themed appeals on donation intention was analyzed experimentally. Analysis of the study revealed the negative effect of mystical appeals on donation intention. Findings discussed together with implications and theoretical contributions.
Günümüzde artan nüfusla beraber dünyamızın deneyimlediği sosyal, ekonomik ve çevresel sorunlar giderek artmakta ve yaygınlaşmaktadır. Bu sorunlarla mücadele eden kar amacı gütmeyen kuruluşların en temel gelir kalemlerinden birisi tüketiciler tarafından yapılan bağışlardır. Ayrıca, bu sorunların artması işletmeler üzerinde de baskı oluşturmakta ve işletmeler de bu baskıya karşı koyabilmek için sosyal pazarlama anlayışı çerçevesinde çeşitli bağış kampanyaları düzenlemektedirler. Bu kampanyaların tüketicilere ulaştırılmasında çeşitli yöntemler kullanılmakta ve bu yöntemlerin önemli bir bölümü bilimsel olarak incelenmektedir. Bu çalışmada bu kampanyaların iletişiminde kullanılan bir alternatif olarak değerlendirilebilecek olan mistik (gizemli) olarak tasarlanmış reklamların bağış niyeti üzerindeki etkisi analiz edilecektir. Mistik görsellerin manzara tercihi araştırmalarında olumlu bir etki yarattığı bilinmektedir. Buradan ilham alınarak çalışma kapsamında yürütülen pilot çalışmada, mistik temalı görsellerin bağış niyeti üzerindeki etkisi deneysel olarak analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda kullanılan görselin gizemli olarak tasarlanmasının bağış niyeti üzerinde olumsuz bir etki yaptığı görülmüştür. Sonuç kısmında elde edilen bulgular tavsiyeler ve teorik yorumlamalarla birlikte tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |