Fatih Akin and his films may be interesting
for sociologists and political scientists, but not for philosophers and
psychologists, because he is interested in social reality and norms rather than
individual differences. Moreover, his films may be of interest to those who
focus on architecture and spatiality. For this reason, in this paper, I compare
between urban experiences of Hamburg and Istanbul by using his three important
films: Head on (2004), Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul (2005), and
Soul Kitchen (2009). These films are not only films of Fatih Akin, but also of
Hamburg and Istanbul themselves.
Fatih Akın ve sineması filozoflar ve
psikologlar için değil sosyologlar ve siyaset bilimciler için de ilginç
olabilir. Çünkü o bireysel farklılıklardan ziyade toplumsal gerçeklik ve
normlarla ilgilenmektedir. Ayrıca, onun filmleri mimari ve mekansallığa
odaklananları da ilgilendirebilir. Bu sebeple, bu çalışmada, Fatih Akın’ın üç
önemli filmini kullanarak Hamburg ve İstanbul’daki kentsel deneyimi
karşılaştırmaktayım. Bu filmler Duvara Karşı (2004), İstanbul Hatırası: Köprüyü
Geçmek (2005) ve Aşka Ruhunu Kat (2009) filmleridir. Bu filmler yalnızca Fatih
Akın’ın değil; Hamburg ve İstanbul’un kendi filmleridir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 15, 2016 |
Submission Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 3 |