Avrupa Birliği ile İlişkilerin Türkiye'nin Mali Disiplinine Etkileri
Year 2017,
Volume: 2 Issue: 7, 24 - 37, 26.12.2017
Harun Kılıçaslan
,
Furkan Beşel
Abstract
Çalışmada Türkiye’nin Avrupa Birliği
üyelik sürecinde gelinen gerilimli durumun Türk malî disiplinine muhtemel
etkilerinin tartışılması amaçlanmıştır. Türkiye’nin adaylık statüsü elde
etmesinin ardından 2005 yılında katılım müzakerelerine başlaması üyelik
sürecinde sona yaklaşıldığı beklentisi oluşturmuştur. Ancak 2008 küresel
ekonomik krizi ve Türkiye’nin iç politik meseleleri müzakerelerin yavaşlamasına
neden olmuştur. 2016 yılına gelindiğinde ise Türkiye’de yaşanan darbe teşebbüsü
sonrasında Avrupa Birliği ile ilişkiler bir gerilim atmosferine dönüşerek
Avrupa Parlamentosu tarafından müzakerelerin durdurulması talep edilmiştir.
Çalışmada Türkiye’nin 2001 krizi sonrası malî disiplin alanındaki
kazanımlarının korunmasının ve geliştirilmesinin Avrupa Birliği müzakere
sürecine bağımlı olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
References
- Akçay, E. Y. (2016). Türkiye-AB İlişkileri ve “İmtiyazlı Ortaklık” Meselesi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 11-30.
Aksu, F. (2007). Türkiye – Avrupa Birliği Tam Üyelik Müzakerelerinde Kıbrıs ve Ege Uyuşmazlıkları. Türkiye – AB İlişkileri: Dış Politika ve İç Yapı Sorunsalları. (Der. Mehmet Seyfettin Erol ve Ertan Efegil), Ankara: Alp Yayınları, 25-59.
Arsava, F. (2005). 17 Aralık 2004’ten Bugüne Avrupa Birliği-Türkiye İlişkilerindeki Gelişmeler. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 35-36, 383-429.
Avrupa Birliği Bakanlığı, Türkiye AB İlişkileri, https://www.ab.gov.tr/ab-ile-iliskiler_4.html (10.11.2017)
Bayraktar, Y. (2010). Kasım 2000-Şubat 2001 Krizi Sonrasında Alınan Önlemlerin Borç Kompozisyonuna Yansımaları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 463-480.
Combes, J., Minea, A., & Sow, M. (2017). Is fiscal policy always counter- (pro-) cyclical? The role of public debt and fiscal rules. Economic Modelling, 138-146.
Demir, M. & İnan. M. (2011). Türkiye’de Mali Kural, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13/2, 25-66.
DPT (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Türkiye - Avrupa Birliği İlişkileri Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara: DPT Yayın No: 2545 – ÖİK:561.
EUROSTAT, http://ec.europa.eu/eurostat (14.09.2017)
Hazine Müsteşarlığı, https://www.hazine.gov.tr/ (19.11.2017)
İKV (İktisadi Kalkınma Vakfı) (2014). 2013 Avrupa Birliği ve Türkiye-AB İlişkileri Almanağı, İstanbul: İktisadi Kalkınma Vakfı Yayınları-Yayın No: 265.
Janeba, E., & Schröder, C. (2016). Können Fiskalräte die europäische Schuldenkrise lösen? (German). Wirtschaftsdienst (00436275), 96(10), 755-762. doi:10.1007/s10273-016-2045-6
Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu Kalkınma Planı: 2014-2018, Ankara.
Kantarcı, H.B. & Karacan, R. (2008). Mali Disiplinin Sağlanması Açısından Türkiye IMF İlişkilerinin Değerlendirilmesi. Maliye Dergisi, 155, 144-158.
Karagöl, E. T. & Ü. İ. Ortakaya. (2014). Faiz Kıskacında Ekonomik Büyüme. SETA Perspektif, Sayı.47.
Kılıçaslan, H. (2016). AB Müktesebatı ve Türkiye'nin AB Müktesebatına Uyumu: İlerleme Raporları Işığında Vergilendirme Faslının Değerlendirilmesi, 21. Yüzyılda Türkiye-AB İlişkileri: Algılar, Sorunlar ve Politik Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 47-61.
Özer, M.A. (2009). Avrupa Birliğine Tam Üyeliğin Eşiğinde Türkiye, Yönetim ve Ekonomi, 16(1), 89-105.
Şevik, E. (2008). Mali Kurallar, Bütçe Dünyası Dergisi, 3(28), 50-59.
Tokatlıoğlu, M.Y. (2004). Avrupa Birliği’nde Maliye Politikası ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme, Alfa/Aktüel Kitabevi, Bursa.
Uysal, C. (2001). Türkiye – Avrupa Birliği İlişkilerinin Tarihsel Süreci ve Son Gelişmeler, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 1, 140-153.
The Effects of the Relationship with the EU on The Fiscal Discipline of Turkey
Year 2017,
Volume: 2 Issue: 7, 24 - 37, 26.12.2017
Harun Kılıçaslan
,
Furkan Beşel
Abstract
In this study it has been aimed to
discuss the possible impacts of the highly tense state reached in regards to
Turkey’s European Union membership process on the Turkish financial discipline.
Turkey’s beginning accession negotiations in the year 2005 following obtaining
the candidacy status created an expectation that the end was near regarding
membership process. However, the 2008 global economic crisis and the internal
politics of Turkey caused the negotiations to slow down. Come the year 2016,
the relations with the European Union following the military coup attempt
experienced in Turkey embodied an atmosphere of tension and stopping
negotiations were requested by the European Parliament. In the study, the
conclusion that maintaining and developing the gains of Turkey in the field of
financial discipline after the 2001 crisis are not dependent on European Union
negotiation process has been reached.
References
- Akçay, E. Y. (2016). Türkiye-AB İlişkileri ve “İmtiyazlı Ortaklık” Meselesi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 11-30.
Aksu, F. (2007). Türkiye – Avrupa Birliği Tam Üyelik Müzakerelerinde Kıbrıs ve Ege Uyuşmazlıkları. Türkiye – AB İlişkileri: Dış Politika ve İç Yapı Sorunsalları. (Der. Mehmet Seyfettin Erol ve Ertan Efegil), Ankara: Alp Yayınları, 25-59.
Arsava, F. (2005). 17 Aralık 2004’ten Bugüne Avrupa Birliği-Türkiye İlişkilerindeki Gelişmeler. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 35-36, 383-429.
Avrupa Birliği Bakanlığı, Türkiye AB İlişkileri, https://www.ab.gov.tr/ab-ile-iliskiler_4.html (10.11.2017)
Bayraktar, Y. (2010). Kasım 2000-Şubat 2001 Krizi Sonrasında Alınan Önlemlerin Borç Kompozisyonuna Yansımaları. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 463-480.
Combes, J., Minea, A., & Sow, M. (2017). Is fiscal policy always counter- (pro-) cyclical? The role of public debt and fiscal rules. Economic Modelling, 138-146.
Demir, M. & İnan. M. (2011). Türkiye’de Mali Kural, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13/2, 25-66.
DPT (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Türkiye - Avrupa Birliği İlişkileri Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara: DPT Yayın No: 2545 – ÖİK:561.
EUROSTAT, http://ec.europa.eu/eurostat (14.09.2017)
Hazine Müsteşarlığı, https://www.hazine.gov.tr/ (19.11.2017)
İKV (İktisadi Kalkınma Vakfı) (2014). 2013 Avrupa Birliği ve Türkiye-AB İlişkileri Almanağı, İstanbul: İktisadi Kalkınma Vakfı Yayınları-Yayın No: 265.
Janeba, E., & Schröder, C. (2016). Können Fiskalräte die europäische Schuldenkrise lösen? (German). Wirtschaftsdienst (00436275), 96(10), 755-762. doi:10.1007/s10273-016-2045-6
Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu Kalkınma Planı: 2014-2018, Ankara.
Kantarcı, H.B. & Karacan, R. (2008). Mali Disiplinin Sağlanması Açısından Türkiye IMF İlişkilerinin Değerlendirilmesi. Maliye Dergisi, 155, 144-158.
Karagöl, E. T. & Ü. İ. Ortakaya. (2014). Faiz Kıskacında Ekonomik Büyüme. SETA Perspektif, Sayı.47.
Kılıçaslan, H. (2016). AB Müktesebatı ve Türkiye'nin AB Müktesebatına Uyumu: İlerleme Raporları Işığında Vergilendirme Faslının Değerlendirilmesi, 21. Yüzyılda Türkiye-AB İlişkileri: Algılar, Sorunlar ve Politik Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 47-61.
Özer, M.A. (2009). Avrupa Birliğine Tam Üyeliğin Eşiğinde Türkiye, Yönetim ve Ekonomi, 16(1), 89-105.
Şevik, E. (2008). Mali Kurallar, Bütçe Dünyası Dergisi, 3(28), 50-59.
Tokatlıoğlu, M.Y. (2004). Avrupa Birliği’nde Maliye Politikası ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme, Alfa/Aktüel Kitabevi, Bursa.
Uysal, C. (2001). Türkiye – Avrupa Birliği İlişkilerinin Tarihsel Süreci ve Son Gelişmeler, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 1, 140-153.