The aim of this study is to determine
the factors affecting the brand value and the importance of these factors in
the local branded products (pestil and pestil products) which are one of the
factors that will make a great contribution to Gümüşhane's becoming a brand
city. Especially for consumers who prefer local branded products, it is very
important to determine the factors affecting the brand value and the importance
of these factors, since it is a distinctive feature of the brand value concept.
To be a brand city, it is necessary to pay attention to the factors that affect
the brand value of the city. Because the factors that make up the brand value
of the city are also the factors that reveal how the city brand is perceived by
the consumers. For this purpose, the research data were obtained by applying a
face to face survey of 400 people in Gümüşhane city which was determined easily
by sampling method among different age, gender, education and income level consumers.
The reliability of scales which are used in the survey, has been tested by
Cronbach’s Alfa Method and the validity of scales has been tested by Factor
Analysis. Multiple Linear Regression Analysis was used to test hypotheses
determined in the direction of the generated research model. On the basis of
the research, it was determined that brand sadakatin, perceived quality, brand
associations and brand awareness were significant positive effects on brand
value.
Bu çalışmanın amacı, Gümüşhane’nin marka
kent olmasına büyük katkı sağlayacak unsurlardan biri olan yerel markalı
ürünlerde (pestil ve pestil ürünleri) marka değerini etkileyen faktörlerin ve
bu faktörlerin önem derecelerinin tespit edilmesidir. Özellikle yerel markalı
ürünleri tercih eden tüketiciler açısından marka değeri kavramının ayırt edici
bir özelliği olduğundan marka değerini etkileyen faktörlerin ve bu faktörlerin
önem derecelerinin belirlenmesi oldukça önemlidir. Marka kent olmak için kentin
marka değerini etkileyen unsurlara dikkat edilmesi gerekir. Çünkü kentin marka
değerini oluşturan faktörler aynı zamanda kent markasının tüketiciler açısından
nasıl algılandığını ortaya koyan unsurlardır. Bu amaç doğrultusunda araştırma
verileri Gümüşhane kentinde farklı yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir seviyesinden
tüketiciler arasından kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen 400 kişiye yüz
yüze anket uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeklerin
güvenilirliği Cronbach Alfa Katsayısı yöntemiyle, geçerliliği ise Faktör
Analizi yöntemiyle test edilmiştir. Oluşturulan Araştırma modeli doğrultusunda
belirlenen hipotezlerin test edilmesinde ise Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi
kullanılmıştır. Araştırma neticesinde, sırasıyla marka sadakatinin, algılanan
kalitenin, marka çağrışımlarının ve marka farkındalığının marka değeri üzerinde
pozitif yönde anlamlı etkileri olduğu tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 8 |