The purpose of this study is to determine how distance
education students use social media for educational purposes. In this context,
Atatürk University Open Faculty students were determined as the population, and
587 students were included in the sampling. Data from students were collected
by questionnaire. Within the scope of the aim, factor analysis, descriptive and
relational analyzes were applied to the data, and the results were evaluated.
In general, it is seen that students use social media more for communication
and socialization purposes. It is also seen that students use social media as a
part of their education because video and text-type materials and questions
asked in previous exams are shared intensively on social media. As a result, it
can be said that there is a meaningful relationship between perceptions about
the educational dimension of social media and the time spent on social media on
a daily basis.
Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim yoluyla
eğitim alan öğrencilerin sosyal medyadan eğitim amaçlı olarak nasıl
yararlandıklarını belirlemektir. Bu bağlamda Atatürk Üniversitesi Açıköğretim
Fakültesi öğrencileri hedef kütle olarak belirlenmiş ve örnekleme 587 öğrenci
dahil edilmiştir. Öğrencilerden veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Amaç
kapsamında veri setine faktör analizi, tanımlayıcı ve ilişkisel analizler
uygulanarak sonuçlar değerlendirilmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde,
öğrencilerin sosyal medyayı daha çok iletişim ve sosyalleşme amaçlı kullandığı
görülmektedir. Ancak, video ve metin türündeki Açıköğretim materyallerinin ve
daha önceki sınavlarda sorulan soruların yoğun bir şekilde sosyal medya
üzerinde paylaşılması nedeniyle öğrencilerin eğitimlerinin bir parçası olarak
sosyal medyayı yoğun olarak kullandıkları da görülmektedir. Sonuç olarak,
özellikle günlük olarak sosyal medyada harcanan zamanla sosyal medyanın eğitim boyutu
hakkındaki algılar arasında anlamla bir ilişki olduğu da söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 5, 2018 |
Submission Date | January 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |