City branding can be evaluated as a whole of brand
communication strategies aiming to increase people's preference for living in
that city, their investments, and their desire to visit both domestic and
foreign tourists. While branding a city, preserving its historical heritage and
local identity is one of its goals. In this process, cities create city brands
by giving priority to their local products, their local identities, historical
textures and their unique values. For this purpose, in the process of city
branding, it is among the first resorted options to prioritize the specific qualities
and historical structures of the cities.
Historical buildings reflecting the history of the
cities, local identities and textures can reveal the original structure of the
city and position itself in a different place. Konya, which is the capital of the
Seljuk State which is an important state for both Turkish and World history,
and which is cradle of many civilizations, has a historical structure that
reflects the characteristics of many periods and continues its quality and
value. These buildings, which are visited by local and foreign tourists, are
one of the values that can be considered in the process of branding as a symbol
reflecting Konya's history, city identity and values. In this study, the
importance and role of historical buildings in the process of city branding
were examined and the role of Seljuk period constructions reflecting the
architectural identity of Konya in city branding was examined. In this study,
how to use Seljuk's historical structures in the process of branding Konya will
be examined and suggestions will be presented that will increase tourism value
in this direction.
Şehir markalaşması insanların o şehri yaşamak
için tercih etme oranlarını, yatırımları hem yerli hem de yabancı turistin
ziyaret etme isteklerini artırmayı amaçlayan marka iletişim stratejileri bütünü
olarak değerlendirilebilmektedir. Bir şehrin markalaşma sürecinde, tarihi
mirasın ve yerel kimliğin korunarak sürdürülebilmesi hedeflerin başında
gelmektedir. Bu süreçte şehirler yerel ürünleri, yerel kimlikleri, tarihi
dokuları ve kendine özgü değerlerini ön plana çıkararak şehir markalarını
oluşturmaktadırlar. Bu amaçla şehir markalaşması sürecinde şehirlerin
kendilerine özgü niteliklerini ve tarihi yapılarını ön plana çıkarmak ilk
başvurulan seçenekler arasındadır.
Şehirlerin tarihini, yerel kimlik ve
dokularını yansıtan tarihi yapılar, kentin özgün yapısını ortaya koyup, kendini
farklı bir yerde konumlandırmasını sağlayabilmektedir. Hem Türk hem de Dünya
tarihi için önemli bir devlet olan Selçuklu Devleti’ne başkentlik yapmış ve pek
çok medeniyetin beşiği olan Konya çok sayıda dönem özelliklerini yansıtan,
nitelikli ve kullanım değerini sürdüren tarihi yapıya sahiptir. Yerli ve yabancı
turistler tarafından ziyaret edilen bu yapılar Konya’nın tarihini, kent
kimliğini ve değerlerini yansıtan birer simge olarak markalaşma sürecinde ele
alınabilecek değerlerin başında gelmektedir. Bu çalışmada şehir markalaşması
sürecinde tarihi yapıların önemine değinilerek, Konya’nın mimari kimliğini
yansıtan Selçuklu Dönemine ait yapılarının şehir markalaşmasındaki rolü
incelenmiştir. Çalışmada, Konya’nın markalaşma sürecinde Selçuklu tarihi
yapılarından nasıl faydalanabileceği irdelenerek, bu doğrultuda turizm değerini
artıracak öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | October 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 4 |