Today, people share visuals about their social
life from social media accounts. The Instagram application, where these images
are shared extensively, shows examples of daily life practices in people's
mobile portable devices (smartphone, tablet computer, etc.). Unlike other
social networks, when people feel close to their identities or follow them,
they follow the people who can enjoy their lives and become popular. In this
way, social networking pioneers or phenomena on the Internet, which are
becoming popular, guide a certain audience with their own products or practices
based on some lifestyles. Based on a fan-actor / actress game in which mutual
interaction is established, a specific Instagram culture has been created in
this virtual medium, which is uncommon or unclear in other networks. User
individuals communicate with their own identities or virtual identities by
communicating through the phenomena encoded into the shared visuals and
re-transforming them with the methods they have identified. This raises the
concepts of identity virtualization or the creation of a virtual reality. From
this point of view, in this study, the phenomena in Instagram application were
analyzed through social media and the images they shared were analyzed. The
images discussed in the study were written by Roland Barthes' semiotic analysis
method. As a result of the study, it has been determined by comparing how the
phenomena affect people using visual elements through various sharing and how
the meanings encoded on their visuals interact with each other.
Bugün insanlar
sosyal medya hesaplarından genellikle sosyal yaşantılarına dair görseller
paylaşmaktadırlar. Bu görsellerin yoğun olarak paylaşıldığı Instagram
uygulaması ise insanların mobil taşınabilir cihazlarında (Akıllı telefon,
tablet bilgisayar vb.) günlük yaşam pratiklerinden örnekler sergilemektedir.
Diğer sosyal ağlardan farklı olarak kişiler kimliklerine yakın hissettikleri ya
da takip ettiğinde yaşantısından haz duyabileceği kişileri takip ederek
popülerleşme yoluna gitmektedir. Böylelikle popüler hale gelen internetteki
sosyal ağ öncüleri ya da fenomenler, belirli bir kitleye kendi kullandıkları
ürünler ya da birtakım yaşam tarzlarına dayalı uygulamalarla yol göstermekte,
onları etkisi altına almaktadır. Karşılıklı etkileşimin de kurulduğu bir
hayran-aktör/aktris oyununa dayalı bu sanal mecrada diğer ağlarda pek
rastlanılmayan ya da bu denli belirginleşmeyen belirli bir Instagram kültürü
yaratılmıştır. Kullanıcı bireyler, paylaşılan görsellere kodlanan anlamlar ile
fenomenler aracılığıyla iletişim kurarak kendi kimliklerini ya da sanal
kimliklerini bu kişilerin belirledikleri yöntemlerle –tarz geliştirerek-
yeniden dönüşüme sokmaktadır. Bu da kimliğin sanallaşması ya da sanal bir
gerçeklik yaratılması kavramlarını gündeme taşımaktadır. Buradan hareketle
çalışmada, sosyal medya üzerinden Instagram uygulamasındaki fenomenler
incelenerek paylaşımda bulundukları görseller analiz edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada ele alınan görseller Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme
metoduyla kaleme alınmıştır. Çalışmanın sonucunda, fenomenlerin çeşitli
paylaşımları üzerinden insanları görsel unsurlar kullanarak nasıl etkilediği ve
görsellerine kodlanan anlamların da birbiriyle nasıl etkileşimde bulunduğu
karşılaştırılarak tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2019 |
Submission Date | February 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |