This research was carried out to examine the impact of job characteristics on skill diversity, task identity, importance of task dimensions on meaning and attachment dimensions according to PERMA model. The target universe of the research consists of teachers working in the primary, secondary and secondary levels in Gümüşhane. 392 teachers participated in the research. In the research, the data were obtained by adapting "Job Characteristics Scale" and "PERMA Scale". Statistics package program SPSS 26 and SmartPLS programs were used at the point of analysis of the data collected during the research. Although there are studies on job characteristics and well-being in alanyaz, there is no research in which job characteristics and PERMA well-being model are worked together. For this reason, it is thought that the research will make an important contribution to the literature. As a result of the research, it was determined that skill diversity, mission identity and importance of task have an effect on the meaning and attachment variables that determine the level of well-being of individuals according to the PERMA model.
Bu çalışma, iş özelliklerinin yetenek çeşitliliği, görev kimliği, görevin önemi boyutlarının PERMA modeline göre anlam ve bağlanma boyutlarına etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın hedef evreni, Gümüşhane’de ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kademelerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmaya 392 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler, “İş Özellikleri Ölçeği” ve “PERMA Ölçeği” uyarlanarak elde edilmiştir. Çalışma yapılırken toplanan verilerin analizi noktasında istatistik paket programı SPSS 26 ve SmartPLS programları kullanılmıştır. Alanyazında iş özellikleri ve iyi oluş üzerine çalışmalar olmasına rağmen iş özellikleri ile PERMA iyi oluş modelinin birlikte çalışıldığı araştırma bulunmamaktadır. Bu sebeple çalışmanın literatüre önemli bir katkı sunacağı düşünülmektedir. Araştırmanın sonucunda beceri çeşitliği, görev kimliği ve görevin öneminin bireylerin PERMA modeline göre iyi oluş düzeylerini belirleyen anlam ve bağlanma değişkenleri üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2021 |
Submission Date | May 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 3 |