The consumer understanding of the customer-oriented activities of the enterprises primarily depends on the good relations between the employees. Therefore, the relationship between the relationship marketing orientation in the maritime sector, which is gaining more importance in global trade, and the perceived organizational performance (POP) of the employees, has been tried to be determined. Research data (n=274) was collected with a five-point Likert scale electronic survey. After the reliability and validity analysis, the variables were tested in a correlation and multiple regression analysis. As a result, a positive and significant relationship was found between the employees' trust, empathy-based communication and the shared value and their POP. However, only trust and empathy-based communication factors when jointly present were found to be effect on POP.
İşletmelerin müşteri odaklı faaliyetlerinin tüketiciler tarafından anlaşılması öncelikle çalışanlar arasındaki iyi ilişkilere bağlıdır. Bu nedenle küresel ticarette her geçen gün daha da önem kazanan denizcilik sektöründe ilişkisel pazarlama oryantasyonu ile çalışanların kurumsal performans algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri (n=274) Beşli Likert Ölçekli elektronik anket ile toplanmıştır. Değişkenler, güvenirlik ve geçerlik analizinden sonra korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Sonuç olarak çalışanların güven, empati temelli iletişim ve değer paylaşımı ile kurumsal performans algıları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ancak sadece güven ve empati temelli iletişim faktörünün birlikte kurumsal performans algısı üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2021 |
Submission Date | August 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 3 |