Research Article
BibTex RIS Cite

A Survey on Producers About The Marketing Structure of Apricots in Malatya Province

Year 2024, Volume: 9 Issue: 3, 173 - 196, 31.10.2024
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1481157

Abstract

Apricot is a very important source of income for the country's economy. Considering the export data, the importance of apricot can be seen. In this study, a survey was conducted using the information of 400 producers in order to determine apricot production, marketing, marketing problems and producer expectations in Malatya, where apricots are grown the most in our country, in other words, the homeland of apricots. In the study, they had the opportunity to evaluate the situation with the producers in Malatya and they answered the scale items sincerely. Although apricot is an important source of income in Malatya, it has turned into a lifestyle for producers. In Malatya, plans are made according to the apricot situation and plans are made according to the apricot situation. In the study, a survey was conducted and the data received from the producers were analyzed with the SPSS 25 package program. In addition, ANOVA test, T-test and Correlation analyzes were made using the data and used in the study. The first thing that stands out as apricot problems in the study is the late spring frosts caused by the seasons. Since Malatya province is very cold due to its location, late spring frosts are frequently seen. It has been determined that another important problem is due to the fact that the input prices for diseases and the fight against these diseases are expensive and the necessary information is not given to the producer. In order to solve these problems, it is envisaged that state supports should not only be financial but also informational support. As a result of the analyzes in the SPSS 25 program, 6 factors (Production, Satisfaction, Marketing, Sales, Advertising, Export) were determined and the analyzes were carried out using these 6 factors.

References

  • Adanacıoğlu, H. (2003). Türkiye’de kuru kayısı üretim, pazarlama durumu ve alternatif pazarlama olanakları üzerine bir araştırma: Malatya ili örneği, yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Altunışık, R. (2007). Pazarlamaya giriş. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2001). Modern pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları. Anonim, (2016). TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası kayısı raporu http://www.zmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=24994&tipi=38&sube =0.(01.03.2022).
  • Asma, B. M. (2007). Malatya: The world’s capital of apricot culture. Chronica Hort, 47, 20–24. Asma, B.A., & Birhanlı, O. (2004). Mişmiş. Malatya: Özel Basım Yayınevi.
  • Asma, B.M. (2011). Her yönüyle kayısı. Ankara: Uyum Ajans.
  • Atalan, C. (1995). Malatya’da kuru kayısı ihracat pazarlaması ve sorunları, yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bailey, C.H., & Hough, L.F. (1979). Apricots. Advances in fruitbreeding. PurdueUniversity, West Lafayette, Indiana, U.S.A.

Malatya İlinde Kayısının Pazarlama Yapısı Konusunda Üreticiler Üzerinde Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 9 Issue: 3, 173 - 196, 31.10.2024
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1481157

Abstract

Kayısı ülke ekonomisi için oldukça önemli bir gelir kaynağıdır. İhracat verilerine bakıldığında kayısının önemi görülmektedir. Yapılan bu çalışmada kayısının ülkemizdeki en çok yetiştiriciliğinin yapıldığı, bir diğer deyişle kaysının anavatanı olan Malatya ilinde kayısı üretimi, pazarlaması, pazarlama sorunları ve üretici beklentilerini belirlemek ve bunlarla ilgili neler yapılabilir ortaya koyabilmek için 400 üreticinin sorularımızı tamamıyla cevapladığı bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Malatya ilinde bulunan üreticilerle durum değerlendirilmesi fırsatı bulunulmuş olup ve ölçek maddelerine içtenlikle cevap vermişlerdir. Kayısı Malatya ilinde önemli bir gelir kaynağı olmakla birlikte üreticiler için bir yaşam tarzına dönüşmüştür. Malatya’da kayısının verimliliğine göre yaşamlarını sürdürmektedirler. Çalışmada anket çalışması yapılmış olup, üreticilerden alınan veriler SPSS 25 paket programıyla sınamaya alınmıştır. Ayrıca veriler kullanılarak ANOVA testi, T-testi ve Korelasyon analizleri yapılmış olup çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada kayısı üretimi ve pazarlaması sorunları olarak ilk göze çarpan durumun mevsimlerden kaynaklı olan ilkbahar geç donlarıdır. Malatya ili konum gereği çok soğuk olduğundan ilkbahar geç donları sıklıkla görülmektedir. Bir diğer önemli sorun ise hastalıklar ve bu hastalıklarla mücadele için girdi fiyatlarının pahalı olması ve gerekli bilginin üreticiye verilmemesinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bu sorunların çözümü için devlet desteklemelerinin sadece maddi olmakla kalmayıp bilgi olarak da destek verilmesi öngörülmüştür. SPSS 25 programında analizler sonucu 6 faktör (Üretim, Memnuniyet, Pazarlama, Satış, Reklam, İhracat) belirlenmiş ve analizler bu 6 faktör kullanılarak yapılmış çalışmada analizlere yer verilmiştir.

References

  • Adanacıoğlu, H. (2003). Türkiye’de kuru kayısı üretim, pazarlama durumu ve alternatif pazarlama olanakları üzerine bir araştırma: Malatya ili örneği, yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Altunışık, R. (2007). Pazarlamaya giriş. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2001). Modern pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları. Anonim, (2016). TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası kayısı raporu http://www.zmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=24994&tipi=38&sube =0.(01.03.2022).
  • Asma, B. M. (2007). Malatya: The world’s capital of apricot culture. Chronica Hort, 47, 20–24. Asma, B.A., & Birhanlı, O. (2004). Mişmiş. Malatya: Özel Basım Yayınevi.
  • Asma, B.M. (2011). Her yönüyle kayısı. Ankara: Uyum Ajans.
  • Atalan, C. (1995). Malatya’da kuru kayısı ihracat pazarlaması ve sorunları, yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bailey, C.H., & Hough, L.F. (1979). Apricots. Advances in fruitbreeding. PurdueUniversity, West Lafayette, Indiana, U.S.A.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Marketing
Journal Section Articles
Authors

Bora Göktaş 0000-0003-2159-0241

Emre Gültekin 0000-0002-3601-6085

Publication Date October 31, 2024
Submission Date May 10, 2024
Acceptance Date September 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Göktaş, B., & Gültekin, E. (2024). Malatya İlinde Kayısının Pazarlama Yapısı Konusunda Üreticiler Üzerinde Bir İnceleme. The Journal of International Scientific Researches, 9(3), 173-196. https://doi.org/10.23834/isrjournal.1481157