Usul is one of the basic elements of Turkish music. It’s very important for Turkish music about education, performance and transition from past to present. The meshk system that the education model of Turkish music with priority of usul has been weak in the near term. The procedures as a result have began to be seen noticeable differences usul education, expression and performance in a team and execution. Our aim with this article that examines the procedures and resources of the concept of a critical perspective to propose a consistent perspective about rhythmic rules that the increasing expressive of Turkish music and the essential issue is to make proposals of different approach consisting about usul with legislators, representation, statement, classification on Turkish music
Usûl, Türk Mûsikîsinin temel unsurlarındandır. Geçmişten günümüze Türk mûsikîsinin eğitimi, icrası ve intikalinde çok önemli bir yere sahiptir. Klasik Türk Mûsikisinin usûl temelli ve uygulamalı eğitim modeli olan meşk sisteminin, yakın dönemde eğitimde giderek zayıflaması ile usûlün, eğitimi, ifadesi ve icrasında bir takım farklılıklar ve yanlışlar göze çarpar olmuştur. Usûl kavram ve kaynaklarını eleştirel bir bakış açısıyla irdelediğimiz bu makâle ile maksadımız, Türk Mûsikîsinin ifade gücünü artıran ve ritmik kural koyucusu olan usûl hakkında oluşan farklı yaklaşımlara tutarlı bir bakış açısı getirmek, gösterim, ifade, tasnif, mertebe gibi usûlün vazgeçilmez hususlarında bir takım önerilerde bulunmaktır
Other ID | JA25CB25BN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 25 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).