Entrepreneurs are vital economic actors that produce economic gains by combining the factors of production, hence creating added value and employment opportunities. Therefore, entrepreneurship is a fundamental tool for economic growth and development. The critical nature of the concepts of entrepreneurs and entrepreneurship to the economy and rising interest in this subject has resulted in a proliferation of studies on the factors affecting entrepreneurship. It is assumed that entrepreneurship is affected by demographic characteristics and family features as well as individuals’ personality traits. The purpose of this study is to determine the association between the entrepreneurial intentions of undergraduate students of the University of Istanbul Faculty of Economics and traits and demographic characteristics of students’ families. Within the scope of the study, 883 students were interviewed regarding the characteristics of their families and entrepreneurship intentions. The data were analyzed using the multiway frequency analysis method and indicated that gender, parents’ tendencies toward entrepreneurship, family income level, and the number of siblings prior to or following the student’s birth to be effective indicators of entrepreneurship tendencies. Accordingly, the findings imply that male students prefer starting their own business more than female students, and entrepreneurial tendencies are higher in students whose parents are entrepreneurs. In addition, students from high-income families indicated stronger entrepreneurship intentions and students who are the first or second children in a family signaled more entrepreneurial intentions.
Girişimci, üretim faktörlerini bir araya getirerek üretim yapan ve dolayısıyla katma değer ve istihdam yaratan önemli bir ekonomik unsurdur. Bu sebeple girişimcilik, ekonomik büyüme ve kalkınma açısından da önemli bir araçtır. Girişimci ve girişimcilik kavramlarının ekonomi açısından önemi ve konuya duyulan ilginin artması, girişimciliği etkileyen faktörlerin neler olduğuna yönelik çalışmaları da arttırmıştır. Girişimciliğin, bireylerin kişilik özellikleri yanında doğup büyüdükleri aile ve demografik özelliklerden etkilendiği kabul edilmektedir. Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi lisans programları öğrencilerinin girişimcilik niyetlerinin, öğrencilerin aile ve demografik özellikleriyle ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında 883 öğrenci ile görüşülerek aile özellikleri ve girişimcilik niyetleri sorulmuştur. Çok yönlü frekans analizi yöntemi kullanılarak veriler analiz edilmiş ve cinsiyetin, anne-babanın girişimci olmasının, ailenin gelir seviyesinin ve kaçıncı çocuk olarak dünyaya gelindiğinin girişimcilik eğilimi üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Buna göre, erkek öğrencilerde kendi işini kurma tercihi kadın öğrencilerden fazladır. Anne-babası girişimci olan öğrencilerde girişimcilik eğilimi daha yüksektir. Öte yandan yüksek gelirli aileye mensup öğrencilerin girişimci olma niyetinin ve ailenin ilk veya ikinci çocuğu olan öğrencilerde girişimcilik niyetinin daha fazla olduğu da tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2021 |
Submission Date | April 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 71 Issue: 1 |