This study is associational research conducted to investigate whether the preservice teachers’ individual innovativeness is decisive in their ICT competencies, one of their innovative teaching competencies. A convenience sampling method was used in sampling. 422 preservice teachers were students of the education faculties of six universities in Turkey, participated voluntarily in the study. Preservice Teachers’ ICT Competencies Scale developed by Tondeur et al. (2017) and Innovativeness Scale developed by Hurt et al. (1977) were used to collect the data. Data were analyzed by descriptive statistics, ANOVA, and correlation analysis. The individual innovativeness levels of the majority of preservice teachers are low. More than half of the preservice teachers were at the early majority level. Preservice teachers with low innovativeness levels had low ICTC-ID and ICTC-PU competencies, and those with high levels were higher. A significant and positive correlation was found between preservice teachers' innovativeness levels and ICTC-PU and ICTC-ID competencies. There was a significant and positive relationship between sub-dimensions of innovativeness scale, risk-taking, openness to experience, and opinion-leading and ICTC-PU and ICTC-ID competencies. There wass no relationship between the resistance to change, one of the innovativeness scale sub-dimensions, and ICT competencies. As the innovativeness levels of preservice teachers increased, their ICT competencies also increased. Therefore, the individual innovativeness variable appears to be an important factor in developing preservice teachers' ICT competencies.
Bu çalışma, öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin yenilikçi öğretim yeterliklerinden BİT yeterliklerinde belirleyici olup olmadığını incelemek amacıyla yapılan ilişkisel bir araştırmadır. Örneklem seçiminde elverişli örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye'deki altı devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinde öğrenim gören 422 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Tondeur ve diğerleri tarafından geliştirilen Öğretmen Adaylarının BİT Yeterlikleri Ölçeği. (2017) ve Hurt ve diğerleri tarafından geliştirilen Yenilikçilik Ölçeği. (1977) verileri toplamak için kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, ANOVA ve korelasyon analizi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının çoğunluğunun bireysel yenilikçilik düzeyleri düşüktür. Öğretmen adaylarının yarısından fazlası erken çoğunluk düzeyindedir. Yenilikçilik düzeyi düşük olan öğretmen adaylarının ICTC-ID ve ICTC-PU yeterlilikleri düşük, yenilikçilik düzeyi yüksek olan öğretmen adaylarının ICTC-ID ve ICTC-PU yeterlilikleri daha yüksektir. Öğretmen adaylarının yenilikçilik düzeyleri ile ICTC-PU ve ICTC-ID yeterlikleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur. Yenilikçilik ölçeği, risk alma, deneyime açıklık ve fikir önderliği alt boyutları ile ICTC-PU ve ICTC-ID yeterlikleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur. Yenilikçilik ölçeğinin alt boyutlarından biri olan değişime direnç ile BİT yeterlikleri arasında bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmen adaylarının yenilikçilik düzeyleri arttıkça BİT yeterlikleri de artmıştır. Dolayısıyla bireysel yenilikçilik değişkeni öğretmen adaylarının BİT yeterliklerini geliştirmede önemli bir faktör olarak belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 11, 2022 |
Acceptance Date | June 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |