The aim of this study is to examine pre-service teachers' perceptions of the concept of technology integration in education through metaphors. The study was carried out with a phenomenological design. The study group of the research consisted of 66 pre-service teachers studying at the education faculty of a state university. The data were analyzed by content analysis. NVivo12 software was used in the analysis of the data. When the metaphors produced by the pre-service teachers were examined, it was determined that 66 metaphors were produced, 36 of which were non-repetitive. Puzzle (f=13), combination (f=7), keeping up (f=4), adaptation (f=3) and family (f=3) are metaphors that are coded more than once. When this metaphor was analyzed according to its characteristics, four themes emerged: (a) technology integration as a unification and combination process, (b) technology integration as an adaptation process, (c) the role of technology integration in the learning and teaching process, (d) structural features of technology. These themes were interpreted by quoting the pre-service teachers' own statements.
N/A
N/A
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyonu kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla incelenmesidir. Çalışma olgubilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 66 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde NVivo12 yazılımı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının ürettiği metaforlar incelendiğinde, 36’sı tekrar etmeyen olmak üzere 66 metafor üretildiği belirlenmiştir. Yap boz (f=13), bütünleşme (f=7), ayak uydurma (f=4), adaptasyon (f=3) ve aile (f=3) birden fazla kodlanan metaforlardır. Bu metafor özelliklerine göre analiz edildiğinde dört tema ortaya çıkmıştır: (a) birleştirme ve bütünleştirme süreci olarak teknoloji entegrasyonu, (b) uyum sağlama süreci olarak teknoloji entegrasyonu, (c) teknoloji entegrasyonunun öğrenme ve öğretme sürecindeki rolü, (d) teknolojinin yapısal özellikleri. Bu temalar, öğretmen adaylarının kendi ifadelerinden alıntılar yapılarak yorumlanmıştır.
N/A
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | N/A |
Early Pub Date | December 25, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 1, 2021 |
Acceptance Date | December 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |