The focus of this study was to compare pre-service teachers and in-service teachers in terms of their teaching concerns by gender and teaching experience. Therefore, the current study examined whether there were any significant gender and teaching experience differences in in-service or pre-service teachers' teaching concerns. In total, 357 teachers (279 female and 78 male) participated in the study, of which 212 were in-service and 145 were pre-service teachers. The adapted and translated version of the Teacher Concerns Checklist was used to assess teachers’ concerns. A two-way MANOVA was conducted to comprehensively examine whether the teaching concerns of participants varied based on gender and teaching experience. Findings regarding teachers’ teaching concerns showed that all participants mostly felt slightly concerned. By systematically investigating and addressing these concerns, teacher preparation programs can become more adaptive, supportive, and effective in nurturing competent and resilient educators.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adayları ile hizmet içi öğretmenlerinin öğretim kaygılarını cinsiyet ve öğretim deneyimi göre karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, mevcut çalışmada öğretmen adayları ve hizmet içi öğretmenlerinin öğretim kaygılarında cinsiyet ve öğretim deneyimi açısından anlamlı farklılıklar olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmaya toplam 145'i öğretmen adayı ve 212'si hizmet içi olmak üzere 357 öğretmen (279 kadın ve 78 erkek) katılmıştır. Katılımcı öğretmenlerin öğretim kaygılarını değerlendirmek için Öğretmen Kaygıları Kontrol Listesi'nin uyarlanmış ve çevrilmiş versiyonu kullanılmıştır. Katılımcıların öğretim kaygılarının cinsiyete ve öğretim deneyimine göre değişip değişmediğini kapsamlı bir şekilde incelemek amacıyla iki yönlü MANOVA yürütülmüştür. Öğretmenlerin öğretim kaygılarıyla ilgili bulgular incelendiğinde, tüm katılımcıların çoğunlukla öğretim ile ilgili hafif kaygı duyduğunu göstermiştir. Bu kaygıların sistematik olarak araştırılması ve ele alınmasıyla, öğretmen yetiştirme programları yetkin ve dayanıklı eğitimciler yetiştirmede daha uyumlu, destekleyici ve etkili hale getirilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 14, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 10, 2024 |
Acceptance Date | September 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |