Many countries determine their educational reforms’ effectiveness,
according to the results of international evaluation studies they took part in,
moreover, they provide feedback for their education systems with these
results. Finland and Turkey, as the
members of OECD, are among these countries. The success Finland got from PISA
in 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 and 2015 draws attention of many countries,
being researched the reasons behind the success of the Finnish education system
becomes important for the countries like Turkey that have not achieved the
desired success in these evaluation studies. In this study, it is aimed to
examine the pre-school education and teacher training and appointment systems,
which are thought to be the basis of the success of the Finnish education
system. Even if there are similar and different aspects between Fin and our
education system, this study doesn’t aim to propose the adaptation of Fin
education model to Turkish education system model entirely. Because every
country has to create their educational policies specific to their country
while trying to meet different needs in its own context in its own country;
there is no doubt that it will contribute to the creation of more effective
national education policies by not pursuing imitations but making follow-up
attempts that make a significant difference in education. In our qualitative
study, some information will be given about the system for preschool education
and teacher training and assignment of Finland, which is among the most
successful countries in PISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 and 2015; factors
believed to have an impact on their success will be presented in a
comprehensive literature review. In addition, with the ideal of catching and
protecting the desired qualities in education, we aim to make recommendations
for Turkey by comparing the policies applied in the formulation of the
education policies necessary for Turkey and the policies implemented by
Finland.
Eğitim ile ilgili yapılan reformların ve
yatırımların etkili olup olmadığını, pek çok ülke katıldıkları uluslararası
değerlendirme çalışmalarının sonuçlarına göre tayin etmekte ve yine bu
sonuçlara göre eğitim sistemlerine yönelik dönüt sağlamaktadır. OECD üyesi olan Finlandiya ve Türkiye bu
ülkeler arasında yer almaktadır. Finlandiya’nın 2000, 2003, 2006,2009, 2012 ve
2015 yıllarında PISA sınavlarında elde ettiği başarı, birçok ülkede ilgi
uyandırmış; özellikle Türkiye gibi bu değerlendirme çalışmalarında istenilen
başarıyı yakalayamamış ülkeler için Fin eğitim sisteminin başarısının ardındaki
nedenlerin araştırılmasını önemli kılmıştır.
Bu çalışmada, Finlandiya eğitim sisteminin başarısının temelinde yer
aldığı düşünülen okulöncesi eğitim ve öğretmen yetiştirme ve atama
sistemlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır.
Finlandiya eğitim sisteminin, ülkemiz eğitim sistemiyle benzer ve farklı
yönleri mevcut olsa da bu çalışmada amaçlanan Finlandiya eğitim modelinin, Türk
eğitim sistemi modeline olduğu gibi uyarlanmasının önerilmesi değildir. Çünkü
her ülke, kendi bağlamı içerisinde farklı ihtiyaçları karşılamaya çalışırken
ülkelerine özgü eğitim politikaları oluşturmak zorundadır; eğitimde anlamlı
ölçüde fark yaratan girişimlerin taklit değil ama takip edilmesinin, daha
etkili ulusal eğitim politikaların oluşturulmasına katkı sağlayacağı da şüphe
götürmemektedir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan çalışmamızda,
PISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 ve 2015 yıllarında en başarılı ülkeler
arasında yer alan Finlandiya’nın okulöncesi eğitim ile öğretmen yetiştirme ve
atama sistemi hakkında bilgi verilecek, başarılarını etkilediği düşünülen
etmenler, kapsamlı bir literatür taraması ile sunulacaktır. Ayrıca
çalışmamızda, eğitimde istenilen kaliteyi yakalamak ve korumak idealiyle,
Türkiye açısından gerekli eğitim politikalarının oluşturulmasında uygulanan
politikaları, Finlandiya’ nın uyguladığı politikalarıyla karşılaştırarak
Türkiye için önerilerde bulunmayı amaçlanmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |