Investigating Attitudes of Social Sciences Pre-Service Teachers Towards Using Technology
Year 2019,
Volume: 3 Issue: 1, 1 - 5, 30.06.2019
Mehmet Tamer Kaya
,
Abdullah Gökdemir
,
Sibel Yazıcı
Abstract
The aim of the current study is to investigate the attitudes of Social Studies teacher candidates towards using
technology. The participants of this study, which was designed as survey study, consisted of 150 1st year and 4th
year teacher candidates from Social Studies Teaching Department at Education Faculty in Afyon Kocatepe
University in 2017-2018 Fall term. The data were collected by using Technology Attitude Scale (Teknoloji Tutum
Ölçeği; Yavuz, 2005). The collected data were analyzed through descriptive statistics and Independent Samples
T-test. According to the findings of the study, it can be concluded that Social Studies teacher candidates had
positive attitudes towards technology use. The results also demonstrated that Social Studies teacher candidates’
attitudes towards using technology had a statistically significant relationship in terms of gender in favor of males.
On the other hand, educational level did not correlate with the attitudes of Social Studies teacher candidates
towards using technology.
References
- Bransford, J. E. (2000). How people learn: brain, mind, experience and school. Natural research council.
Washington, DC: Natural academy press.
Can, Ş. & Kaymakcı, G. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri.
Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (34), 47-57.
Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT`e
yönelik tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.34, 41-53.
Dargut, T. & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve
düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
Dawson, V. (2008). Use of information communication technology by early career science teachers in western
australia. International Journal Of Science Education, Australia. 30 (2), 203-219.
Deniz, L. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve alan öğretmenlerinin bilgisayar tutumları. The
Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 191-203.
Ertmer, P. A., Conklin, D., Lewandowski, J., Osika, E., Selo, M. & Wignall, E. (2003). Increasing preservice
teachers’ capacity for technology integration through the use of electronic models. Teacher Education
Quarterly, 30(1), 95-112.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.).
Boston, MA: McGraw Hill.
International Technology and Education Journal Vol. 3, No. 1; 2019
5
Güven, İ. (2001). Öğretmen yetiştirmenin uluslararası boyutu (UNESCO 45. Uluslararası eğitim kongresi). Milli
Eğitim Dergisi, 150.
Heafner, T.(2004). Using technology to motivate students to learn social studies.Contemporary Issue in
Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Katrancı, M. & Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik
görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı,
6(11), 773-797.
Kaya, B. (2017) Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik
tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahievran Üniversitesi,
Kırşehir
Kırmızı, Ö. (2015). Measurıng pre-servıce englısh teachers’ attıtudes towards ınstructıonal technology use. EKEV
Akademi Dergisi, 19 (62),321-336.
Koşar, E. (2006). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, (2. Bs.), Ankara, Pegem A Yayıncılık.
MCmillan, H. & Schumacher, J.S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. Boston: Allyn and
Bacon Inc.
Namlu, A. G.(1998). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 184–200.
Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin
değerlendirilmesi: Balıkesir İli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
Pektaş, Ş. T. & Erkip, F. (2006). Attitudes of design students toward computer usage in design. International
Journal of Technology and Design Education, 16(1), 79-95.
Reiner, M. (2009). Sensory cues, visualization and physics learning. International Journal of Science Education,
31(3), 343–364.
Sever, R. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, tasarım örnekleri. Ankara, Anı Yayıncılık.
Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin
algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1335-1349.
Uşun, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Nobel Yayın.
Yalın, H. İ. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayın.
Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online
Journal of Educational Technology – TOJET, 4(1), 17-25.
Yılmaz, H.(2012). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımı konusunda tutumlarının değerlendirilmesi: Şişli
Endüstri Meslek Lisesi örneği. Yayımlanmış yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi FBA.
Yılmaz, İ. (2008). B
Year 2019,
Volume: 3 Issue: 1, 1 - 5, 30.06.2019
Mehmet Tamer Kaya
,
Abdullah Gökdemir
,
Sibel Yazıcı
References
- Bransford, J. E. (2000). How people learn: brain, mind, experience and school. Natural research council.
Washington, DC: Natural academy press.
Can, Ş. & Kaymakcı, G. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri.
Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (34), 47-57.
Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT`e
yönelik tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.34, 41-53.
Dargut, T. & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve
düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
Dawson, V. (2008). Use of information communication technology by early career science teachers in western
australia. International Journal Of Science Education, Australia. 30 (2), 203-219.
Deniz, L. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve alan öğretmenlerinin bilgisayar tutumları. The
Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 191-203.
Ertmer, P. A., Conklin, D., Lewandowski, J., Osika, E., Selo, M. & Wignall, E. (2003). Increasing preservice
teachers’ capacity for technology integration through the use of electronic models. Teacher Education
Quarterly, 30(1), 95-112.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.).
Boston, MA: McGraw Hill.
International Technology and Education Journal Vol. 3, No. 1; 2019
5
Güven, İ. (2001). Öğretmen yetiştirmenin uluslararası boyutu (UNESCO 45. Uluslararası eğitim kongresi). Milli
Eğitim Dergisi, 150.
Heafner, T.(2004). Using technology to motivate students to learn social studies.Contemporary Issue in
Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Katrancı, M. & Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik
görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı,
6(11), 773-797.
Kaya, B. (2017) Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik
tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahievran Üniversitesi,
Kırşehir
Kırmızı, Ö. (2015). Measurıng pre-servıce englısh teachers’ attıtudes towards ınstructıonal technology use. EKEV
Akademi Dergisi, 19 (62),321-336.
Koşar, E. (2006). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, (2. Bs.), Ankara, Pegem A Yayıncılık.
MCmillan, H. & Schumacher, J.S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. Boston: Allyn and
Bacon Inc.
Namlu, A. G.(1998). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 184–200.
Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin
değerlendirilmesi: Balıkesir İli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
Pektaş, Ş. T. & Erkip, F. (2006). Attitudes of design students toward computer usage in design. International
Journal of Technology and Design Education, 16(1), 79-95.
Reiner, M. (2009). Sensory cues, visualization and physics learning. International Journal of Science Education,
31(3), 343–364.
Sever, R. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, tasarım örnekleri. Ankara, Anı Yayıncılık.
Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin
algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1335-1349.
Uşun, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Nobel Yayın.
Yalın, H. İ. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayın.
Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online
Journal of Educational Technology – TOJET, 4(1), 17-25.
Yılmaz, H.(2012). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımı konusunda tutumlarının değerlendirilmesi: Şişli
Endüstri Meslek Lisesi örneği. Yayımlanmış yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi FBA.
Yılmaz, İ. (2008). B