AN IN-DEPTH INTERVIEW ON THE IMPACT OF SUSTAINABILITY STRATEGIES ON DENIM BUSINESSES’ PRODUCT DEVELOPMENT AND PRICING STRATEGIES IN MARKETING
Year 2023,
, 15 - 31, 25.05.2023
Cansu Öztürk
,
Evrim İldem Develi
Abstract
In this study, it is aimed to examine the role of sustainability strategies in marketing, product development and pricing in denim businesses. In this qualitative study, in-depth interview technique was used as the data collection method. Interviews were conducted face-to-face with the managers of four companies in the denim sector. As a result of the study, it was concluded that denim businesses focused on sustainable production based on increasing environmental concern, raising awareness of consumers and to compete in the sustainability market; they comply with the regulations within the scope of sustainability certificates in product development; they try not to reflect the increased cost arising from sustainable production to the consumer by reducing the profit rate; they are trying to positively affect consumer behavior by using their sustainability certificates in their promotional activities.
References
- Açıkalın, N. (2020). Sürdürülebilir pazarlama bakış açısı ile döngüsel ekonomi incelemesi. Sakarya
İktisat Dergisi, 9(3), 238-257.
- Armağan, E., & Karatürk, H. E. (2014). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde Aydın bölgesindeki
tüketicilerin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma.
Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-17.
- Ayyıldız, H., & Genç, K. Y. (2008). Çevreye duyarlı pazarlama: üniversite öğrencilerinin çevreye
duyarlı pazarlama uygulamaları ile ilgili tutum ve davranislari üzerine bir araştirma. Atatürk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
- Başaran Alagöz, S. (2007). Yeşil pazarlama ve eko etiketleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli
Sosyal Bilimler E- Dergisi, 11(10.01), 1-13.
- Baybars, T. Ö., & Özgür, E. (2005). Modern pazarlama ilkeleri uygulamalı yönetimsel yaklaşım (4.
Baskı). İzmir: Birleşik Matbaacılık.
- BCI (2023). Better cotton. https://bettercotton.org/ (Erişim Tarihi: 23.02.2023).
- Bekoğlu, F. B., & Ergen, A. (2016). New product development and product launch strategies Yeni ürün
geliştirme ve lansman stratejileri. Journal of Human Sciences, 13(1), 923-938.
- Bilgiseven, B. (2019). Spor pazarlamasının artan önemi ve spor pazarlamasında tutundurma stratejileri:
popüler olmayan spor dallarından bisiklet sporu üzerine bir araştırma (Doktora Tezi). Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bridges, C. M., & Wilhelm, W. B. (2008). Going beyond green: The “why and how” of integrating
sustainability into the marketing curriculum. Journal of Marketing Education, 30(1), 33-46.
- BSCI (2023). Amfori. https://www.amfori.org/content/amfori-bsci (Erişim Tarihi: 23.02.2023).
- Bulduklu, Y. (2014). Kurumsal vatandaşlığın kurum imajı üzerindeki etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 17(1), 1-20.
- Bulut, M. (2011). Çevrenin korunması açısından yeşil ürün geliştirme stratejisi ve Malatya’daki
işletmelerin yeşil ürün geliştirme stratejisine bakış açılarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İnönü
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Calvo-Porral, C. (2019). The role of marketing in reducing climate change: An approach to the
sustainable marketing orientation. In Climate Change and Global Development (pp. 261-283). Springer,
Cham.
- Capatina, A., Micu, A., Cristache, N., & Micu, A. E. (2017). The impact of a trend pattern for sustainable
marketing budgets on turnover dynamics (a case study). Contemporary Economics, 11(3), 287-302.
- Chen, H. L., & Burns, L. D. (2006). Environmental analysis of textile products. Clothing and Textiles
Research Journal, 24(3), 248-261.
- Chua, K. B., Quoquab, F., & Mohammad, J. (2019). Factors affecting environmental citizenship
behaviour: An empirical investigation in Malaysian paddy industry. Asia Pacific Journal of Marketing
and Logistics, 32(1), 86-104.
- Chua, K. B., Quoquab, F., Mohammad, J., & Basiruddin, R. (2016). The mediating role of new
ecological paradigm between value orientations and pro-environmental personal norm in the agricultural
context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(2), 323-349.
- Cooper, L. P. (2003). A research agenda to reduce risk in new product development through knowledge
management: a practitioner perspective. Journal of Engineering and Technology Management, 20(1-2),
117-140.
- Elkington, J. (1997). Cannibals with forks - The triple bottom line of 21st century business. Oxford:
Capstone Publishing Limited.
- Eser, Z., & Sümer, S. (2006). Pazarlama karması mal ve hizmetler için tüketiciler tarafından nasıl
değerlendirilir? Betimleyici bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
8(3), 111-132.
- Fox, K. F., & Kotler, P. (1980). The marketing of social causes: The first 10 years. Journal of Marketing,
44(4), 24-33.
- Fuller, D. A., & Ottman, J. A. (2004). Moderating unintended pollution: The role of sustainable product
design. Journal of Business Research, 57(11), 1231-1238.
- Gao, H., & Lee, C. K. M. (2018). Corporate Social Responsibility in the Textile and Clothing Sector. In
Handbook of Corporate Sustainability (pp. 511-530). Edward Elgar Publishing.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Hinterhuber, A. (2008). Customer value‐based pricing strategies: why companies resist. Journal of
business strategy, 29(4), 41-50.
- Hunt, S. D. (2017). Strategic marketing, sustainability, the triple bottom line, and resource-advantage
(RA) theory: Securing the foundations of strategic marketing theory and research. AMS Review, 7(1-
2), 52-66.
- ICS (2023). Initiative for compliance and sustainability. https://ics-asso.org/tr/ (Erişim Tarihi:
23.02.2023).
- Kanninen, K. (2022). Towards sustainability. How to increase responsibility and sustainability in the
supply chain? (Master's Thesis). Turku University of Applied Sciences, Finland.
- Kaplan, B. (2011). Kol saati satın alma davranışını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma (Doktora
Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Karaaslan, A., Abar, H., & Çamkaya, S. (2017). CO2 salınımı üzerinde etkili olan faktörlerin
araştırılması: OECD ülkeleri üzerine ekonometrik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1297-1310.
- Karaoğlu, Ö., Nergis, B., & Berkal, Ö. (2018). Denim Anatomy. İstanbul: İTÜ Sürekli Eğitim Merkezi.
- Kemper, J. A., & Ballantine, P. W. (2019). What do we mean by sustainability marketing? Journal of
Marketing Management, 35(3-4), 277-309.
- Kim, J., Sun, Y., Kim, K. H., & Kang, S. (2019). Sustainability and customer equity: Evaluation of
citing networks and contributions. Journal of Global Fashion Marketing, 10(3), 267-274.
- Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (11th ed.). New Jersey: Pearson Prentice
Hall.
- Kumar, V., Rahman, Z., & Kazmi, A. A. (2013). Sustainability marketing strategy: An analysis of recent
literature. Global Business Review, 14(4), 601-625.
- Lunde, M. B. (2018). Sustainability in marketing: A systematic review unifying 20 years of theoretical
and substantive contributions (1997–2016). AMS Review, 8(3-4), 85-110.
- Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage
Publications
- Mintu, A. T., & Lozada, H. R. (1993). Green marketing education: A call for action. Marketing
Education Review, 3(3), 17-23.
- Mucuk, İ. (2014). Pazarlama ilkeleri (20. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
- Önce, A. G., & Marangoz, M. (2012). Pazarlamanın sürdürülebilir gelişmedeki rolü. International
Conference on Eurasian Economies, 389-397.
- Önder, M., & Oktay, K. (2011). Fiyatlandırmada Etkili ve Güncel Bir Yaklaşım Olarak Müşteri Odaklı
Fiyatlandırma Stratejisi Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 57-75.
- Öz, B. S. (2022). Türk hazır giyim markalarının sürdürülebilir modaya yönelik faaliyetlerinin
incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Özdeveci, C., & Karaarslan, M. H. (2016). Pricing: a literature review. PressAcademia Procedia, 2(1),
118-126.
- Öztüren, A. (2015). KKTC turizm sektöründe bütünleşik tedarik zincirinin konaklama işletmelerinin
performansına etkisi (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Pereira Heath, M. T., & Chatzidakis, A. (2012). ‘Blame it on marketing’: Consumers' views on
unsustainable consumption. International Journal of Consumer Studies, 36(6), 656-667.
- Pogrebova, O. A., Konnikov, E. A., & Yuldasheva, O. U. (2017). Fuzzy model assessing the index of
development of sustainable marketing of the company. In 2017 XX IEEE International Conference on
Soft Computing and Measurements (SCM) (pp. 694-696).
- Pomering, A. (2017). Marketing for sustainability: Extending the conceptualisation of the marketing
mix to drive value for individuals and society at large. Australasian Marketing Journal, 25(2), 157-165.
- PSI (2018). Denim jeans market. Precient Strategic Intelligence.
https://www.psmarketresearch.com/market-analysis/denim-jeans-market (Erişim tarihi: 19 Şubat
2023).
- Quoquab, F., & Mohammad, J. (2017). Managing sustainable consumption: Is it a problem or panacea?
In W. L. Filho, D. M. Pociovalisteanu, & A. Q. Al-Amin (Eds.), Sustainable economic development:
Green economy and green growth, World Sustainability Series, Chapter 7 (pp. 115-125). Springer.
- Quoquab, F., Mohammad, J., & Sukari, N. N. (2019). A multiple-item scale for measuring "sustainable
consumption behaviour" construct: Development and psychometric evaluation. Asia Pacific Journal of
Marketing and Logistics, 31(4), 791-816.
- Sedex (2023). Sustainability solutions for your supply chain. https://www.sedex.com/ (Erişim Tarihi:
23.02.2023).
- Sefer, O. (2009). Çevre dostu organik denim terbiyesinin klasik denim terbiyesiyle karşılaştırılması.
(Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Sheth, J., & Parvatiyar, A. (1995). Ecological imperatives and the role of marketing. In Environmental
marketing: Strategies, practice, theory, and research (pp. 3-20). The Haworth Press.
- Smith, J. ve Sonnenberg, R. (2019). Social Compliance Audits: An Overview of Their Benefits and
Limitations. International Journal of Business and Social Science, 10(4), 1-10.
- Statista (2023). Value of the denim market worldwide from 2022 to 2030.
https://www.statista.com/statistics/734419/global-denim-jeans-market-retail-sales-value/ (Erişim
Tarihi: 10.03.2023).
- Sun, Y., Garrett, T. C., & Kim, K. H. (2016). Do Confucian principles enhance sustainable marketing
and customer equity? Journal of Business Research, 69(9), 3772-3779.
- Sun, Y., Kim, K. H., & Kim, J. (2014). Examining relationships among sustainable orientation,
perceived sustainable marketing performance, and customer equity in fast fashion industry. Journal of
Global Fashion Marketing, 5(1), 74-86.
- Sun, Y., Weng, C., & Liao, Z. (2019). Product innovation and sustainable marketing: Effects on
consumer innovativeness. Technological Forecasting and Social Change, 31(7), 765-775.
- Thomas, N. J. (2018). Sustainability marketing: The need for a realistic whole systems approach. Journal
of Marketing Management, 34(17-18), 1530-1556.
- TTD. (2023). Denimde ABD ve İspanya ile rekor!. Turkish Time Dergi.
https://turkishtimedergi.com/tekstil/denimde-abd-ve-ispanya-ile-rekor/ (Erişim tarihi: 21 Mart 2023).
- UİB. (2019). Türkiye Denim Sektörü Dış Ticaret Raporu. Uludağ İhracatçı Birlikleri.
https://uib.org.tr/tr/kbfile/turkiye-denim-ihracat-raporu-mays-2019 (Erişim tarihi: 19 Şubat 2023).
- Varadarajan, R. (2017). Innovating for sustainability: A framework for sustainable innovations and a
model of sustainable innovations orientation. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(1), 14-
13.
- World Commission on Environment and Development. (1987). Our common future. Oxford University
Press.
- Yenidoğan, A. (2021). Sürdürülebilirlik uygulamalarının finansal performans üzerine etkisi: Konaklama
işletmelerinde bir araştırma (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
- Yıldırım, N. T. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 10-29.
DENİM İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK STRATEJİLERİNİN PAZARLAMADA ÜRÜN GELİŞTİRME VE FİYATLANDIRMADAKİ ROLÜ ÜZERİNE DERİNLEMESİNE MÜLAKAT
Year 2023,
, 15 - 31, 25.05.2023
Cansu Öztürk
,
Evrim İldem Develi
Abstract
Bu çalışmada, denim işletmelerinde sürdürülebilirlik stratejilerinin pazarlamada ürün geliştirme ve fiyatlandırmadaki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel olarak yürütülen bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. Mülakatlar denim sektöründe yer alan dört adet işletmenin yöneticileri ile yüz yüze görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, denim işletmelerinin artan çevresel kaygı, tüketicilerin bilinçlenmesi ve sürdürülebilirlik pazarında rekabet edebilmek üzere sürdürülebilir üretime odaklandıkları; ürün geliştirmede sürdürülebilirlik sertifikaları kapsamındaki düzenlemelere uydukları; sürdürülebilir üretimden kaynaklanan artan maliyeti ise kar oranını düşürerek tüketiciye yansıtmamaya çalıştıkları; sahip oldukları sürdürülebilirlik sertifikalarını tanıtım faaliyetlerinde kullanarak tüketici davranışını olumlu etkileme gayretinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Açıkalın, N. (2020). Sürdürülebilir pazarlama bakış açısı ile döngüsel ekonomi incelemesi. Sakarya
İktisat Dergisi, 9(3), 238-257.
- Armağan, E., & Karatürk, H. E. (2014). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde Aydın bölgesindeki
tüketicilerin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma.
Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-17.
- Ayyıldız, H., & Genç, K. Y. (2008). Çevreye duyarlı pazarlama: üniversite öğrencilerinin çevreye
duyarlı pazarlama uygulamaları ile ilgili tutum ve davranislari üzerine bir araştirma. Atatürk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
- Başaran Alagöz, S. (2007). Yeşil pazarlama ve eko etiketleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli
Sosyal Bilimler E- Dergisi, 11(10.01), 1-13.
- Baybars, T. Ö., & Özgür, E. (2005). Modern pazarlama ilkeleri uygulamalı yönetimsel yaklaşım (4.
Baskı). İzmir: Birleşik Matbaacılık.
- BCI (2023). Better cotton. https://bettercotton.org/ (Erişim Tarihi: 23.02.2023).
- Bekoğlu, F. B., & Ergen, A. (2016). New product development and product launch strategies Yeni ürün
geliştirme ve lansman stratejileri. Journal of Human Sciences, 13(1), 923-938.
- Bilgiseven, B. (2019). Spor pazarlamasının artan önemi ve spor pazarlamasında tutundurma stratejileri:
popüler olmayan spor dallarından bisiklet sporu üzerine bir araştırma (Doktora Tezi). Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bridges, C. M., & Wilhelm, W. B. (2008). Going beyond green: The “why and how” of integrating
sustainability into the marketing curriculum. Journal of Marketing Education, 30(1), 33-46.
- BSCI (2023). Amfori. https://www.amfori.org/content/amfori-bsci (Erişim Tarihi: 23.02.2023).
- Bulduklu, Y. (2014). Kurumsal vatandaşlığın kurum imajı üzerindeki etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 17(1), 1-20.
- Bulut, M. (2011). Çevrenin korunması açısından yeşil ürün geliştirme stratejisi ve Malatya’daki
işletmelerin yeşil ürün geliştirme stratejisine bakış açılarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İnönü
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Calvo-Porral, C. (2019). The role of marketing in reducing climate change: An approach to the
sustainable marketing orientation. In Climate Change and Global Development (pp. 261-283). Springer,
Cham.
- Capatina, A., Micu, A., Cristache, N., & Micu, A. E. (2017). The impact of a trend pattern for sustainable
marketing budgets on turnover dynamics (a case study). Contemporary Economics, 11(3), 287-302.
- Chen, H. L., & Burns, L. D. (2006). Environmental analysis of textile products. Clothing and Textiles
Research Journal, 24(3), 248-261.
- Chua, K. B., Quoquab, F., & Mohammad, J. (2019). Factors affecting environmental citizenship
behaviour: An empirical investigation in Malaysian paddy industry. Asia Pacific Journal of Marketing
and Logistics, 32(1), 86-104.
- Chua, K. B., Quoquab, F., Mohammad, J., & Basiruddin, R. (2016). The mediating role of new
ecological paradigm between value orientations and pro-environmental personal norm in the agricultural
context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(2), 323-349.
- Cooper, L. P. (2003). A research agenda to reduce risk in new product development through knowledge
management: a practitioner perspective. Journal of Engineering and Technology Management, 20(1-2),
117-140.
- Elkington, J. (1997). Cannibals with forks - The triple bottom line of 21st century business. Oxford:
Capstone Publishing Limited.
- Eser, Z., & Sümer, S. (2006). Pazarlama karması mal ve hizmetler için tüketiciler tarafından nasıl
değerlendirilir? Betimleyici bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
8(3), 111-132.
- Fox, K. F., & Kotler, P. (1980). The marketing of social causes: The first 10 years. Journal of Marketing,
44(4), 24-33.
- Fuller, D. A., & Ottman, J. A. (2004). Moderating unintended pollution: The role of sustainable product
design. Journal of Business Research, 57(11), 1231-1238.
- Gao, H., & Lee, C. K. M. (2018). Corporate Social Responsibility in the Textile and Clothing Sector. In
Handbook of Corporate Sustainability (pp. 511-530). Edward Elgar Publishing.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Hinterhuber, A. (2008). Customer value‐based pricing strategies: why companies resist. Journal of
business strategy, 29(4), 41-50.
- Hunt, S. D. (2017). Strategic marketing, sustainability, the triple bottom line, and resource-advantage
(RA) theory: Securing the foundations of strategic marketing theory and research. AMS Review, 7(1-
2), 52-66.
- ICS (2023). Initiative for compliance and sustainability. https://ics-asso.org/tr/ (Erişim Tarihi:
23.02.2023).
- Kanninen, K. (2022). Towards sustainability. How to increase responsibility and sustainability in the
supply chain? (Master's Thesis). Turku University of Applied Sciences, Finland.
- Kaplan, B. (2011). Kol saati satın alma davranışını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma (Doktora
Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Karaaslan, A., Abar, H., & Çamkaya, S. (2017). CO2 salınımı üzerinde etkili olan faktörlerin
araştırılması: OECD ülkeleri üzerine ekonometrik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1297-1310.
- Karaoğlu, Ö., Nergis, B., & Berkal, Ö. (2018). Denim Anatomy. İstanbul: İTÜ Sürekli Eğitim Merkezi.
- Kemper, J. A., & Ballantine, P. W. (2019). What do we mean by sustainability marketing? Journal of
Marketing Management, 35(3-4), 277-309.
- Kim, J., Sun, Y., Kim, K. H., & Kang, S. (2019). Sustainability and customer equity: Evaluation of
citing networks and contributions. Journal of Global Fashion Marketing, 10(3), 267-274.
- Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (11th ed.). New Jersey: Pearson Prentice
Hall.
- Kumar, V., Rahman, Z., & Kazmi, A. A. (2013). Sustainability marketing strategy: An analysis of recent
literature. Global Business Review, 14(4), 601-625.
- Lunde, M. B. (2018). Sustainability in marketing: A systematic review unifying 20 years of theoretical
and substantive contributions (1997–2016). AMS Review, 8(3-4), 85-110.
- Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage
Publications
- Mintu, A. T., & Lozada, H. R. (1993). Green marketing education: A call for action. Marketing
Education Review, 3(3), 17-23.
- Mucuk, İ. (2014). Pazarlama ilkeleri (20. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
- Önce, A. G., & Marangoz, M. (2012). Pazarlamanın sürdürülebilir gelişmedeki rolü. International
Conference on Eurasian Economies, 389-397.
- Önder, M., & Oktay, K. (2011). Fiyatlandırmada Etkili ve Güncel Bir Yaklaşım Olarak Müşteri Odaklı
Fiyatlandırma Stratejisi Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 57-75.
- Öz, B. S. (2022). Türk hazır giyim markalarının sürdürülebilir modaya yönelik faaliyetlerinin
incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Özdeveci, C., & Karaarslan, M. H. (2016). Pricing: a literature review. PressAcademia Procedia, 2(1),
118-126.
- Öztüren, A. (2015). KKTC turizm sektöründe bütünleşik tedarik zincirinin konaklama işletmelerinin
performansına etkisi (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Pereira Heath, M. T., & Chatzidakis, A. (2012). ‘Blame it on marketing’: Consumers' views on
unsustainable consumption. International Journal of Consumer Studies, 36(6), 656-667.
- Pogrebova, O. A., Konnikov, E. A., & Yuldasheva, O. U. (2017). Fuzzy model assessing the index of
development of sustainable marketing of the company. In 2017 XX IEEE International Conference on
Soft Computing and Measurements (SCM) (pp. 694-696).
- Pomering, A. (2017). Marketing for sustainability: Extending the conceptualisation of the marketing
mix to drive value for individuals and society at large. Australasian Marketing Journal, 25(2), 157-165.
- PSI (2018). Denim jeans market. Precient Strategic Intelligence.
https://www.psmarketresearch.com/market-analysis/denim-jeans-market (Erişim tarihi: 19 Şubat
2023).
- Quoquab, F., & Mohammad, J. (2017). Managing sustainable consumption: Is it a problem or panacea?
In W. L. Filho, D. M. Pociovalisteanu, & A. Q. Al-Amin (Eds.), Sustainable economic development:
Green economy and green growth, World Sustainability Series, Chapter 7 (pp. 115-125). Springer.
- Quoquab, F., Mohammad, J., & Sukari, N. N. (2019). A multiple-item scale for measuring "sustainable
consumption behaviour" construct: Development and psychometric evaluation. Asia Pacific Journal of
Marketing and Logistics, 31(4), 791-816.
- Sedex (2023). Sustainability solutions for your supply chain. https://www.sedex.com/ (Erişim Tarihi:
23.02.2023).
- Sefer, O. (2009). Çevre dostu organik denim terbiyesinin klasik denim terbiyesiyle karşılaştırılması.
(Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Sheth, J., & Parvatiyar, A. (1995). Ecological imperatives and the role of marketing. In Environmental
marketing: Strategies, practice, theory, and research (pp. 3-20). The Haworth Press.
- Smith, J. ve Sonnenberg, R. (2019). Social Compliance Audits: An Overview of Their Benefits and
Limitations. International Journal of Business and Social Science, 10(4), 1-10.
- Statista (2023). Value of the denim market worldwide from 2022 to 2030.
https://www.statista.com/statistics/734419/global-denim-jeans-market-retail-sales-value/ (Erişim
Tarihi: 10.03.2023).
- Sun, Y., Garrett, T. C., & Kim, K. H. (2016). Do Confucian principles enhance sustainable marketing
and customer equity? Journal of Business Research, 69(9), 3772-3779.
- Sun, Y., Kim, K. H., & Kim, J. (2014). Examining relationships among sustainable orientation,
perceived sustainable marketing performance, and customer equity in fast fashion industry. Journal of
Global Fashion Marketing, 5(1), 74-86.
- Sun, Y., Weng, C., & Liao, Z. (2019). Product innovation and sustainable marketing: Effects on
consumer innovativeness. Technological Forecasting and Social Change, 31(7), 765-775.
- Thomas, N. J. (2018). Sustainability marketing: The need for a realistic whole systems approach. Journal
of Marketing Management, 34(17-18), 1530-1556.
- TTD. (2023). Denimde ABD ve İspanya ile rekor!. Turkish Time Dergi.
https://turkishtimedergi.com/tekstil/denimde-abd-ve-ispanya-ile-rekor/ (Erişim tarihi: 21 Mart 2023).
- UİB. (2019). Türkiye Denim Sektörü Dış Ticaret Raporu. Uludağ İhracatçı Birlikleri.
https://uib.org.tr/tr/kbfile/turkiye-denim-ihracat-raporu-mays-2019 (Erişim tarihi: 19 Şubat 2023).
- Varadarajan, R. (2017). Innovating for sustainability: A framework for sustainable innovations and a
model of sustainable innovations orientation. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(1), 14-
13.
- World Commission on Environment and Development. (1987). Our common future. Oxford University
Press.
- Yenidoğan, A. (2021). Sürdürülebilirlik uygulamalarının finansal performans üzerine etkisi: Konaklama
işletmelerinde bir araştırma (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
- Yıldırım, N. T. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 10-29.