Research Article
BibTex RIS Cite

AREAS OF USAGE OF COMMERCIAL INTELLIGENCE IN INTERNATIONAL AND A MODEL IMPLEMENTATION

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade, 54 - 68, 26.09.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8377809

Abstract

In exports, which is a subtitle of international trade, the companies that will start exporting or want to improve their exports find the right target markets and reach their customers in the shortest way, and in importing, reaching the most suitable supplier in the fastest way is the most important issue. In this study, the use of the concept of commercial intelligence in relation to marketing in export and supply side in import is discussed. In addition to the literature review, potential buyers of the products of the companies participating in an international fair were determined, invited to the fair, and provided meetings with the companies by foreign-trade intelligence methods, and an effective model was presented for sales. The obtained findings were analyzed at the end of the study.

References

  • Beşeli, N. (1997). KOBİ’lerin Dış Pazarlara Açılabilmesi İçin Alternatif Yöntemler, İGEME’den Bakış, Nisan-Haziran 1997, s.36-39.
  • Clausewitz, C.V. (1999). Savaş Üzerine, İstanbul : Özne Yayınları
  • Cronin, B. ve McKim, G. (1996). Science and scholarship on the world wide web: A North American perspective. Journal of Documentation, 52(2), 163-171.
  • Kefalas, A. (2008). Global Business Strategy : A System Approach, USA : Thomson Sout Western Publishing Co.
  • Graef, J. L. (1997). Using the Internet for competitive intelligence: A survey report. Competitive Intelligence Review, 8(4), 41-47.
  • Keegan, W. J. (1989). Global Marketing Management, USA : Englewood Cliffs.
  • Koç, Y. (2018). Dış Ticaret Rekabet İstihbaratı, www.egitim.oaib.org.tr.
  • Koç, Y. (2016). Yeni Nesil Dış Ticaret İstihbaratı “Veriyi Konuşturma Sanatı, İstanbul : Kuzgun Kitap
  • Melemen, M. (2023). Uluslararası Ticaret İşlemleri, İstanbul : Türkmen Kitabevi.
  • Pirtini, S. & Melemen, M. (2017). İhracat Uygulamaları Pazarlama Yönlü Bir Yaklaşım, 2.Baskı, İstanbul :Türkmen Kitabevi.
  • Karluk, R. (1998). Uluslararası Ekonomi, 5.Baskı, İstanbul : Beta Basım.
  • Seyidoğlu, H. (2007). Uluslararası İktisat Teori Politika ve Uygulama, 16.Baskı, İstanbul : Güzem Can Yayınları
  • Tunç, H. (2004). Uluslararası Ticaret, Para Finans, İstanbul : Alfa Yayınları.
  • Uluslararası Pazarlama Neden Önemlidir ? https://advertising.amazon.com/tr-tr/library/guides/international-marketing, 21.06.2023.
  • Wright, S., Eid, E. R. ve Fleisher, C. S. (2009). Competitive intelligence in practice: Empirical evidence from the UK retail banking sector. Journal of Marketing Management, 25(9-10), 941-964.
  • Trade Atlas https://www.tradeatlas.com/tr/blog/ticari-istihbarat-nedir?, 21.06.2023.
  • İhracat.com https://www.ihracat.co/p/uluslararasi-pazarlama.html, 21.06.2023.
  • İhracat Nedir ? İhracat Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=10365&MevzuatTertip=5, 21.06.2023.
  • MÜSİAD Expo 2022 Fuar Sonuç Raporları https://hitglobal.com.tr/wp-content/uploads/2023/06/Expo_Rapor_compressed.pdf , 22.06.2023.
  • Ticaret Bakanlığı Alım Heyeti Destek Programı https://ticaret.gov.tr/destekler/ihracat-destekleri/ihracat-destekleri-sunumlari-ve-egitim-videolari/kobi-ve-kumelenme-destekleri-dairesi-sunumu , 11.07.2023

DIŞ TİCARETTE TİCARİ İSTİHBARATIN KULLANIM ALANLARI VE UYGULAMA ÖRNEĞİ

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade, 54 - 68, 26.09.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8377809

Abstract

Uluslararası ticaretin alt başlığı olan ihracatta özellikle ihracata yeni başlayacak veya ihracatını geliştirmek isteyen firmaların doğru hedef pazarları bulması ve müşterilerine en kısa yoldan ulaşması, ithalatta ise en uygun tedarikçiye yine en hızlı şekilde ulaşılması firmaların en çok üzerinde çalıştığı konulardır. Bu çalışmada ihracatta pazarlama ve ithalatta tedarik tarafıyla ilgili olarak ticari istihbarat kavramının kullanımı ele alınmıştır. Literatür taramasının yanında düzenlenen bir uluslararası fuara katılan firmaların ürünlerine özel olarak dış ticaret istihbarat yöntemleriyle potansiyel alıcıları tespit edilmiş, fuara davet edilmiş ve fuar katılımcısı firmalarla görüşmeleri sağlanmış, satışa giden yolda etkili bir model sunulmuştur. Elde edilen bulgular çalışma sonunda analiz edilmiştir.

References

  • Beşeli, N. (1997). KOBİ’lerin Dış Pazarlara Açılabilmesi İçin Alternatif Yöntemler, İGEME’den Bakış, Nisan-Haziran 1997, s.36-39.
  • Clausewitz, C.V. (1999). Savaş Üzerine, İstanbul : Özne Yayınları
  • Cronin, B. ve McKim, G. (1996). Science and scholarship on the world wide web: A North American perspective. Journal of Documentation, 52(2), 163-171.
  • Kefalas, A. (2008). Global Business Strategy : A System Approach, USA : Thomson Sout Western Publishing Co.
  • Graef, J. L. (1997). Using the Internet for competitive intelligence: A survey report. Competitive Intelligence Review, 8(4), 41-47.
  • Keegan, W. J. (1989). Global Marketing Management, USA : Englewood Cliffs.
  • Koç, Y. (2018). Dış Ticaret Rekabet İstihbaratı, www.egitim.oaib.org.tr.
  • Koç, Y. (2016). Yeni Nesil Dış Ticaret İstihbaratı “Veriyi Konuşturma Sanatı, İstanbul : Kuzgun Kitap
  • Melemen, M. (2023). Uluslararası Ticaret İşlemleri, İstanbul : Türkmen Kitabevi.
  • Pirtini, S. & Melemen, M. (2017). İhracat Uygulamaları Pazarlama Yönlü Bir Yaklaşım, 2.Baskı, İstanbul :Türkmen Kitabevi.
  • Karluk, R. (1998). Uluslararası Ekonomi, 5.Baskı, İstanbul : Beta Basım.
  • Seyidoğlu, H. (2007). Uluslararası İktisat Teori Politika ve Uygulama, 16.Baskı, İstanbul : Güzem Can Yayınları
  • Tunç, H. (2004). Uluslararası Ticaret, Para Finans, İstanbul : Alfa Yayınları.
  • Uluslararası Pazarlama Neden Önemlidir ? https://advertising.amazon.com/tr-tr/library/guides/international-marketing, 21.06.2023.
  • Wright, S., Eid, E. R. ve Fleisher, C. S. (2009). Competitive intelligence in practice: Empirical evidence from the UK retail banking sector. Journal of Marketing Management, 25(9-10), 941-964.
  • Trade Atlas https://www.tradeatlas.com/tr/blog/ticari-istihbarat-nedir?, 21.06.2023.
  • İhracat.com https://www.ihracat.co/p/uluslararasi-pazarlama.html, 21.06.2023.
  • İhracat Nedir ? İhracat Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=10365&MevzuatTertip=5, 21.06.2023.
  • MÜSİAD Expo 2022 Fuar Sonuç Raporları https://hitglobal.com.tr/wp-content/uploads/2023/06/Expo_Rapor_compressed.pdf , 22.06.2023.
  • Ticaret Bakanlığı Alım Heyeti Destek Programı https://ticaret.gov.tr/destekler/ihracat-destekleri/ihracat-destekleri-sunumlari-ve-egitim-videolari/kobi-ve-kumelenme-destekleri-dairesi-sunumu , 11.07.2023
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects International Trade (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

İbrahim Çevikoğlu 0000-0002-0948-7973

Mehmet Melemen 0000-0003-3522-4111

Early Pub Date September 26, 2023
Publication Date September 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade

Cite

APA Çevikoğlu, İ., & Melemen, M. (2023). DIŞ TİCARETTE TİCARİ İSTİHBARATIN KULLANIM ALANLARI VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Dergisi, 1(3), 54-68. https://doi.org/10.5281/zenodo.8377809