Research Article
BibTex RIS Cite

THE IMPACT OF CONTENT MARKETING ON INCREASING COMPETITION IN KOSOVO MARKET

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade, 80 - 104, 26.09.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8377992

Abstract

This article examines the impact of content marketing on increasing competition in the local market in Kosovo and states that content marketing is a marketing strategy that aims to provide consumers with valuable and interesting information to establish a connection with the brand and influence their purchasing decisions. Kosovo is one of the youngest and most dynamic countries in the Balkans, with approximately 70% of its population under the age of 35. This demographic structure shows that Kosovo is an open country to digitalization and innovation. Through content marketing, businesses can better understand consumers with their needs and expectations to provide them with useful information and establish an emotional connection with the brand. Thus, they can gain consumers’ trust, create loyal customers, and increase sales. To test the effect of content marketing on the consumers of Kosovo a survey analysis is implemented to 301 people.

References

  • Agjensia Statestikore e Kosoves. (2023). Statistikat e Llogarive Kombëtare Bruto Produkti Vendor. Priştin: Agjensia Statestikore E Kosoves.
  • Ahmeti, B. (2015). Digital Marketing Insights And Opportunities In Kosovo. Digital Marketing Insights And Opportunities In Kosovo, 20-27.
  • Akın, M. Ş. (2020). Odaklama: Steve Jobs Yönetmi. Dergi Park, 4-8.
  • Arslan, D. (2018, 11 12). SPSS'de Bağımsız Örneklem T-Testi (Independent Sample T-Test). Galloglu: Https://Www.Galloglu.Com/Blog/Bagimsiz-Orneklem-T-Test-SPSS-Independent-Sample-T-Test Adresinden Alındı
  • Asama. (2021). Asama: 2022’de İçerik Pazarlaması: Göz Ardı Edemeyeceğiniz 11 İçerik Stratejisi. Https://Sonrakiasama.Com/2022de-Icerik-Pazarlamasi-Goz-Ardi-Edemeyeceginiz-11-Icerik-Stratejisi/ Adresinden Alındı
  • Aslan , R., & Erdoğan Tarakçı, İ. (2022). Dijital Pazarlama Çağında Yükselen Bir Trend: İçerik Pazarlamasının İncelenmesi. Journal Of Business Research - Turk 14(1):1010-1022, 1010-1022.
  • Aygün T, E. (2010). Letmenin Uugulandığı Farklılaştırma Stratejisinin Pazarın Kurumsal Değişimi Üzerindeki Etkisi: Türkiye Kupon Pazarı Örneği. Dergi Park, 3-5.
  • Bajrami, H. (2020). Content Marketing Report: Insights Into The Kosovar Market. Priştina, Kosova: Nstitute Of Marketing Research Kosovo.
  • Bank, T. W. (2019). Documents And Reports. The World Bank: Https://Documents.Worldbank.Org/En/Publication/Documents-Reports/Documentlist?Query=&Count_Key=474038&Majdocty_Key=906674^658101 Adresinden Alındı
  • Bayri, Y. D. (2020). Maliyet Liderliği Stratejisi Açısından Maliyet-Hacim Analizleri. Dergi Park- Adnan Menderes Üniversitesi , 3.
  • Bellaqa, M., & Memaj, P. (2023). Dinamika E Tregut Te Punes Ne Republiken e Kosoves. Fakulteti İ Ekonomıse Departamenti “Matematike, Statistike, Informatik E Zbatuar”, 67-75.
  • Blueberry. (2020, 2 3). Çevrimçi Pazarlamanın Önemi. Blueberry: Https://Www.Blueberryproducts.Co.Uk/ Adresinden Alındı
  • BRENNER, M. (2020, 09 17). 5 Metrics To Measure Content Marketing Performanc. 5 Metrics To Measure Content Marketing Performanc: Https://Marketinginsidergroup.Com/Content-Marketing/Metrics-To-Measure-Content-Performance/ Adresinden Alındı
  • Brown, S., & Davis, C. (2018). The Role Of Content Marketing In Enhancing Competitive Advantage: Evidence From The Kosovo Market. Journal Of Strategic Marketing, 10-30.
  • Çakırkaya, M. (2019). İçerik Pazarlama’sının Müşteri Sadakatı Üzerindeki Rölü. İstanbul: Eğitim Yayınevi, 2019.
  • Çokal, Z., & Büyükkuru, M. (2018). Güncel Pazarlama Yöntemlerinin Turizm Sektöründe Uygulanabilirliğine Yönelik Bir Değerlendirme. Dergi Park, 3-7.
  • D, C. (2019). Most Important Factors In Successful Campaigns Of Content Marketing In Italy In 2018. Most Important Factors In Successful Campaigns Of Content Marketing In Italy In 2018, 32.
  • Datareportal. (2022, 2 16). Digital 2022: Kosovo. Datareportal: Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2022-Kosovo Adresinden Alındı
  • Datareportal. (2023, 2 14). Digital 2023: KOSOVO. Datareportal: Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2023-Kosovo Adresinden Alındı
  • Denic, N. (2018). The Role Of Digital Marketing In Promotion Of Wine Fromap Kosovo And Metohija. The Role Of Digital Marketing In Promotion Of Wine Fromap Kosovo And Metohija, 39-47.
  • Dijital, K. (2021). Kaf Dijital. İçerik Danışmanlığı: Https://Www.Kafdijital.Com/Icerik-Danismanligi/ Adresinden Alındı
  • Du Plessis, C. (2015). Academic Guidelines For Content Marketing: Research-Based Recommendations For Better Practice. Lupcon Centre For Business Research, 12.
  • Eğitim Ekonomisi. (2023, 5 21). Kosova Ile Eğitim: Https://Egitimekonomisi.Org/Kosova-Ile-Egitim-Alanindaki-Is-Birligimizi-Guclendiriyoruz/ Adresinden Alındı
  • Ejupi, R. (2017). The Use Of Social Media As A Marketing Tool In Kosovo: Current Trends And Opportunities. Academia.Edu Sayfasından Alınmıştır, 20-50.
  • Ekonomik, B. (2020). Bulentini Ekonomik. Bulentini Ekonomik: Https://Buletiniekonomik.Com/2021/06/Cilat-Jane-Tri-Kompanite-Lidere-Per-Internet-Ne-Kosove/ Adresinden Alındı
  • Ekonomisi, K. (2020). Anadolu. Kosova Ekonomisi: Https://Www.Ayed.Com.Tr/Kosova-Ekonomisi Adresinden Alındı
  • Eren, M. (2014). Jenerik Rekabet Stratejilerin Firmalarin İhracat Performansina Etkisi. Journal Of Yasar University, 6-8.
  • Fejza, E., & Bajrami, H. (2020). Market Analyses Of Marketing Strategies Of Industrial Producers And Processors In Kosovo. International Journal Of Finance & Banking Studies (2147-4486) 8(4):49-58, 49-58.
  • Gashi, R. (2016). Ndikimi I Menaxhimit Strategjik Ne rezultatet E Biznesit-Tregu İ Kosoves(Rast Studimi Kompanit E Medha). Universitetit Europian Të Tiranës, 126-127.
  • Gashi, R., & Ahmeti, H. (2021). Impact Of Social Media On The Development Of New Products, Marketing And Customer Relationship Management In Kosovo. Emerging Science Journal, 5(2):125-138.
  • Gedik, Y. (2020). İçerik Pazarlaması:Teorik Bir Çerçeve. İçerik Pazarlaması:Teorik Bir Çerçeve, 21.
  • Hanninen, H. (2015). Perceptions Of Content Marketing: Case Study On Finnish Companies. University Of Jyvaskyla School Of Business And Economics, Master’s Thesis , 105.
  • Haziraj, L. (2020). Ndikimi I Marketingut Përmes Mediave Sociale Tek Kompanitë Prodhuese Në Kosovë". University For Business And Technology - UBT, 29.
  • İstanbul, K. (2020, 9 22). Kosova Dijital Pazarlama. Koperatiff İstanbul: Https://Www.Koperatiff.Com/Kosova-Dijital-Pazarlama/ Adresinden Alındı
  • Karakülah, D. Ö. (2020). Biyoistatistik Korelasyon Analizi. Ege Üniversite Derneği, 1-30.
  • Koperatiff. (2018, 4 6). Kosova Dijital Pazarlama. Koperatiff: Https://Www.Koperatiff.Com/Kosova-Dijital-Pazarlama/ Adresinden Alındı
  • Kosova'da Üniversite. (2020). Www.Kosovadauniversite.Com: Https://Www.Kosovadauniversite.Net/Kosova-Ekonomisi/ Adresinden Alındı
  • Loesche, D. (2020, 9 16). What's The Best Indicator For Successful Content? What's The Best Indicator For Successful Content?: Https://Www.Statista.Com/Chart/8380/Best-Indicators-For-Successful-Content Adresinden Alındı
  • Marketing, D. (2022, 3 2). Një Qasje E Re Ndaj Shërbimeve Të Marketingut Në Internet. Digital Marketing: Https://Grow.Al/Marketingu-Dixhital/ Adresinden Alındı
  • Melkadze, A. (2020, 09 25). Annual Net Revenue From Content Marketing In Russia From 2013 To 2018. Annual Net Revenue From Content Marketing In Russia From 2013 To 2018: https://Www.Statista.Com/Statistics/1025220/Russia-Content-Marketing-Net-Revenue/ Adresinden Alındı
  • Ministry Of Industry, Entrepreneurship And Trade. (2023, 2 8). Agjensia Per Pronesi İndustirale. Repubilka E Kosoves Ministria E Tregtis Dhe İndustris: Https://Kipa.Rks-Gov.Net/Page.Aspx?Id=1,48 Adresinden Alındı
  • Morina, V. (2017). Yeni Pazara Girmek İçin Yöneticilerin Karar Verme Süreci: Kosova Pazarına Giren Türk İşletmeleri Örneği. Docplayer , 31.
  • Patel, N. (2020, 09 16). 5 Obvious Content Marketing Strategies Most Companies Overlook. 5 Obvious Content Marketing Strategies Most Companies Overlook: Https://Contentmarketinginstitute.Com/2015/07/Content-Marketing-Strategies-Overlook Adresinden Alındı
  • Peker, A., & Kerse, G. (2016). Porter’in Jenerik Rekabet Stratejileri Ve Performans İlişkisi; Aksaray İli Organize Sanayi Bölgesi Örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2-5.
  • Pira, J. (2020). Roli İ Marketingut Ne Ndermarrjet e Kosoves – Sektori Ushqimor. Universiteti I Prishtines, 26-30.
  • Plessis, D. (2017). The Role Of Content Marketing In Social Media Content Communities. South African Journal Of Information Management, 19(1), 1-7., 19.
  • Priştine Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği. (2022). Kosova Ekonomik Ve Ticari Değerlendirme Raporu. T.C.
  • Priştine Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği, 6-7.
  • Priştine Ticaret Müşavirliği. (2023, Ocak-Mart). Kosova Ekonomik Ve Ticari Değerlendirme Raporu. Kosovanın Ticaret Bakanlığı: Https://Ticaret.Gov.Tr/Yurtdisi-Teskilati/Avrupa/Kosova/Raporlar/Musavirlik-Raporlari Adresinden Alındı
  • Rks, A. (2022, September 1). Vlerësimi I Popullsisë. Ask.Rks: Https://Ask.Rks-Gov.Net/Sq/Agjencia-E-Statistikave-Te-Kosoves/Sociale/Vleresimi-I-Popullsise Adresinden Alındı Seotactica. (2022). Agjencia E Marketingut Dixhital - TACTICA. Tactica: Https://Seotactica.Com/Sq/ Adresinden Alındı
  • Shala, G., & Hysen, P. (2018). Kosovo Country Diagnostic: Private Investment Challenges And Opportunities. Kosovo Country Diagnostic: Private Investment Challenges And Opportunities, 19-30.
  • Smith, J. (2019). The Impact Of Content Marketing On Competitiveness In The Local Market: A Case Study Of Kosovo. Journal Of Marketing Research. The Impact Of Content Marketing On Competitiveness In The Local Market: A Case Study Of Kosovo. Journal Of Marketing Research, 13-27.
  • Solutionz B2B. (2021). Solutionz Marketing: Https://Solutionz.Marketing/B2b-Icerik-Pazarlamasi-Nedir-Ne-Fayda-Saglar-B2b-Icerik-Stratejileri-Nelerdir/? Adresinden Alındı
  • Statistics, S. (2022). Complete Dissertation By Statistics Solutions. Complete Dissertation By Statistics Solutions: Https://Www.Statisticssolutions.Com/Cronbachs-Alpha/ Adresinden Alındı
  • Stölb, G. S. (2017). Michael Porter’in Rekabet Stratejileri Ve Modelleri İle Rekabet Analizi: Düsseldorf Konaklama Sektöründe Bir Alan Araştırması . Sosyal Bilimler Enstitüsü , 20-45.
  • Sunar, H. (2020). İş Yapma Rehberi 5 Kosova. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu -Araştırma Ve Iş Geliştirme Koordinatörü Hakkı Sunar Tarafından, 10-40.
  • Taştepe, Ö., & Soba, D. (2022). Teorik Çerçevede İçerik Pazarlaması Ve Örneklerine İlişkin Bir İnceleme. Uluslararası Akademik Fikir Araştırma Dergisi, 4-5.
  • Tezcan S, G. (2017). Temel Epidemiyoloji. Türkiye: Hipokrat Kitabevi.
  • Ticaret Bakanliği. (2023). Kosova Pazar Bilgileri. Priştine: T.C. Ticaret Bakanlığı Uluslararası Anlaşmalar Ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü.
  • Tuic Akademi. (2021, 9 8). NATO’nun Kosova Müdahelesi: Birleşmiş Milletler Şartı Ve Koruma Sorumluluğu Ile Bir Bakış: Https://Www.Tuicakademi.Org/Natonun-Kosova-Mudahelesi-Birlesmis-Milletler-Sarti-Ve-Koruma-Sorumlulugu-Ile-Bir-Bakis/ Adresinden Alındı
  • Türkiye Cumhuryeti Dışişleri Bakanlığı. (2020, 8 1). Www.Mfa.Gov.Tr: Https://Www.Mfa.Gov.Tr/Sub.Tr.Mfa?B4fad171-653d-4da2-960a-5b0d956781a0 Web Adresinden Alındı
  • Uka, M., & Demukaj, P. (2020). Start-Ups Through The Lens Of Marketing: The Importance Of Branding For Start-Ups And Brand Awareness. Thesis. Rochester Institute Of Technology. , 17-57.
  • Wilson, L. (2017). The Effect Of Content Marketing On Customer Engagement: A Study Of Small And Medium Enterprises In Kosovo. Journal Of Business And Entrepreneurship, 12-20.
  • Zehra Tan, D., & Öztürk, M. (2018). Porter’in Rekabet Stratejileri: Safranbolu Turizm İşletmelerinde Bir Uygulama. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4-5.

KOSOVA PAZARINDA İÇERİK PAZARLAMASININ REKABETİN ARTIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade, 80 - 104, 26.09.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8377992

Abstract

Bu çalışmada, içerik pazarlamasının tüketicilere çeşitli bilgiler sunarak onların ürün ya da marka ile bağ kurmasını amaçlayan bir pazarlama stratejisi olduğu bilgisi üzerinde durulmuş ve bu amaca yönelik olarak Kosova yerel pazarında, içerik pazarlamasının rekabeti artırması üzerindeki etkisi incelenmiştir. Kosova, Balkanlar'ın en genç ve en dinamik ülkelerinden biridir ve nüfusunun yaklaşık yüzde 70'i 35 yaşın altındadır. Bu nüfus yapısı, Kosova'nın dijitalleşmeye ve yeniliklere açık bir ülke olduğunu göstermektedir. İşletmeler içerik pazarlaması sayesinde tüketicilerin ihtiyaçlarını ve beklentilerini daha iyi anlayabilmekte, onlara faydalı bilgiler sunabilmekte ve marka ile duygusal bir bağ kurabilmektedir. Böylece işletmeler, tüketicilerin güvenini kazanma hedefiyle sadık müşteriler yaratabilir ve satışlarını artırabilmektedir. Bu çalışmada Kosova, pazarındaki içerik pazarlamasının tüketici üzerindeki etkisini anlayabilmek amacıyla bir araştırma yapılmış ve 301 kişiye anket çalışması uygulanmıştır.

References

  • Agjensia Statestikore e Kosoves. (2023). Statistikat e Llogarive Kombëtare Bruto Produkti Vendor. Priştin: Agjensia Statestikore E Kosoves.
  • Ahmeti, B. (2015). Digital Marketing Insights And Opportunities In Kosovo. Digital Marketing Insights And Opportunities In Kosovo, 20-27.
  • Akın, M. Ş. (2020). Odaklama: Steve Jobs Yönetmi. Dergi Park, 4-8.
  • Arslan, D. (2018, 11 12). SPSS'de Bağımsız Örneklem T-Testi (Independent Sample T-Test). Galloglu: Https://Www.Galloglu.Com/Blog/Bagimsiz-Orneklem-T-Test-SPSS-Independent-Sample-T-Test Adresinden Alındı
  • Asama. (2021). Asama: 2022’de İçerik Pazarlaması: Göz Ardı Edemeyeceğiniz 11 İçerik Stratejisi. Https://Sonrakiasama.Com/2022de-Icerik-Pazarlamasi-Goz-Ardi-Edemeyeceginiz-11-Icerik-Stratejisi/ Adresinden Alındı
  • Aslan , R., & Erdoğan Tarakçı, İ. (2022). Dijital Pazarlama Çağında Yükselen Bir Trend: İçerik Pazarlamasının İncelenmesi. Journal Of Business Research - Turk 14(1):1010-1022, 1010-1022.
  • Aygün T, E. (2010). Letmenin Uugulandığı Farklılaştırma Stratejisinin Pazarın Kurumsal Değişimi Üzerindeki Etkisi: Türkiye Kupon Pazarı Örneği. Dergi Park, 3-5.
  • Bajrami, H. (2020). Content Marketing Report: Insights Into The Kosovar Market. Priştina, Kosova: Nstitute Of Marketing Research Kosovo.
  • Bank, T. W. (2019). Documents And Reports. The World Bank: Https://Documents.Worldbank.Org/En/Publication/Documents-Reports/Documentlist?Query=&Count_Key=474038&Majdocty_Key=906674^658101 Adresinden Alındı
  • Bayri, Y. D. (2020). Maliyet Liderliği Stratejisi Açısından Maliyet-Hacim Analizleri. Dergi Park- Adnan Menderes Üniversitesi , 3.
  • Bellaqa, M., & Memaj, P. (2023). Dinamika E Tregut Te Punes Ne Republiken e Kosoves. Fakulteti İ Ekonomıse Departamenti “Matematike, Statistike, Informatik E Zbatuar”, 67-75.
  • Blueberry. (2020, 2 3). Çevrimçi Pazarlamanın Önemi. Blueberry: Https://Www.Blueberryproducts.Co.Uk/ Adresinden Alındı
  • BRENNER, M. (2020, 09 17). 5 Metrics To Measure Content Marketing Performanc. 5 Metrics To Measure Content Marketing Performanc: Https://Marketinginsidergroup.Com/Content-Marketing/Metrics-To-Measure-Content-Performance/ Adresinden Alındı
  • Brown, S., & Davis, C. (2018). The Role Of Content Marketing In Enhancing Competitive Advantage: Evidence From The Kosovo Market. Journal Of Strategic Marketing, 10-30.
  • Çakırkaya, M. (2019). İçerik Pazarlama’sının Müşteri Sadakatı Üzerindeki Rölü. İstanbul: Eğitim Yayınevi, 2019.
  • Çokal, Z., & Büyükkuru, M. (2018). Güncel Pazarlama Yöntemlerinin Turizm Sektöründe Uygulanabilirliğine Yönelik Bir Değerlendirme. Dergi Park, 3-7.
  • D, C. (2019). Most Important Factors In Successful Campaigns Of Content Marketing In Italy In 2018. Most Important Factors In Successful Campaigns Of Content Marketing In Italy In 2018, 32.
  • Datareportal. (2022, 2 16). Digital 2022: Kosovo. Datareportal: Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2022-Kosovo Adresinden Alındı
  • Datareportal. (2023, 2 14). Digital 2023: KOSOVO. Datareportal: Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2023-Kosovo Adresinden Alındı
  • Denic, N. (2018). The Role Of Digital Marketing In Promotion Of Wine Fromap Kosovo And Metohija. The Role Of Digital Marketing In Promotion Of Wine Fromap Kosovo And Metohija, 39-47.
  • Dijital, K. (2021). Kaf Dijital. İçerik Danışmanlığı: Https://Www.Kafdijital.Com/Icerik-Danismanligi/ Adresinden Alındı
  • Du Plessis, C. (2015). Academic Guidelines For Content Marketing: Research-Based Recommendations For Better Practice. Lupcon Centre For Business Research, 12.
  • Eğitim Ekonomisi. (2023, 5 21). Kosova Ile Eğitim: Https://Egitimekonomisi.Org/Kosova-Ile-Egitim-Alanindaki-Is-Birligimizi-Guclendiriyoruz/ Adresinden Alındı
  • Ejupi, R. (2017). The Use Of Social Media As A Marketing Tool In Kosovo: Current Trends And Opportunities. Academia.Edu Sayfasından Alınmıştır, 20-50.
  • Ekonomik, B. (2020). Bulentini Ekonomik. Bulentini Ekonomik: Https://Buletiniekonomik.Com/2021/06/Cilat-Jane-Tri-Kompanite-Lidere-Per-Internet-Ne-Kosove/ Adresinden Alındı
  • Ekonomisi, K. (2020). Anadolu. Kosova Ekonomisi: Https://Www.Ayed.Com.Tr/Kosova-Ekonomisi Adresinden Alındı
  • Eren, M. (2014). Jenerik Rekabet Stratejilerin Firmalarin İhracat Performansina Etkisi. Journal Of Yasar University, 6-8.
  • Fejza, E., & Bajrami, H. (2020). Market Analyses Of Marketing Strategies Of Industrial Producers And Processors In Kosovo. International Journal Of Finance & Banking Studies (2147-4486) 8(4):49-58, 49-58.
  • Gashi, R. (2016). Ndikimi I Menaxhimit Strategjik Ne rezultatet E Biznesit-Tregu İ Kosoves(Rast Studimi Kompanit E Medha). Universitetit Europian Të Tiranës, 126-127.
  • Gashi, R., & Ahmeti, H. (2021). Impact Of Social Media On The Development Of New Products, Marketing And Customer Relationship Management In Kosovo. Emerging Science Journal, 5(2):125-138.
  • Gedik, Y. (2020). İçerik Pazarlaması:Teorik Bir Çerçeve. İçerik Pazarlaması:Teorik Bir Çerçeve, 21.
  • Hanninen, H. (2015). Perceptions Of Content Marketing: Case Study On Finnish Companies. University Of Jyvaskyla School Of Business And Economics, Master’s Thesis , 105.
  • Haziraj, L. (2020). Ndikimi I Marketingut Përmes Mediave Sociale Tek Kompanitë Prodhuese Në Kosovë". University For Business And Technology - UBT, 29.
  • İstanbul, K. (2020, 9 22). Kosova Dijital Pazarlama. Koperatiff İstanbul: Https://Www.Koperatiff.Com/Kosova-Dijital-Pazarlama/ Adresinden Alındı
  • Karakülah, D. Ö. (2020). Biyoistatistik Korelasyon Analizi. Ege Üniversite Derneği, 1-30.
  • Koperatiff. (2018, 4 6). Kosova Dijital Pazarlama. Koperatiff: Https://Www.Koperatiff.Com/Kosova-Dijital-Pazarlama/ Adresinden Alındı
  • Kosova'da Üniversite. (2020). Www.Kosovadauniversite.Com: Https://Www.Kosovadauniversite.Net/Kosova-Ekonomisi/ Adresinden Alındı
  • Loesche, D. (2020, 9 16). What's The Best Indicator For Successful Content? What's The Best Indicator For Successful Content?: Https://Www.Statista.Com/Chart/8380/Best-Indicators-For-Successful-Content Adresinden Alındı
  • Marketing, D. (2022, 3 2). Një Qasje E Re Ndaj Shërbimeve Të Marketingut Në Internet. Digital Marketing: Https://Grow.Al/Marketingu-Dixhital/ Adresinden Alındı
  • Melkadze, A. (2020, 09 25). Annual Net Revenue From Content Marketing In Russia From 2013 To 2018. Annual Net Revenue From Content Marketing In Russia From 2013 To 2018: https://Www.Statista.Com/Statistics/1025220/Russia-Content-Marketing-Net-Revenue/ Adresinden Alındı
  • Ministry Of Industry, Entrepreneurship And Trade. (2023, 2 8). Agjensia Per Pronesi İndustirale. Repubilka E Kosoves Ministria E Tregtis Dhe İndustris: Https://Kipa.Rks-Gov.Net/Page.Aspx?Id=1,48 Adresinden Alındı
  • Morina, V. (2017). Yeni Pazara Girmek İçin Yöneticilerin Karar Verme Süreci: Kosova Pazarına Giren Türk İşletmeleri Örneği. Docplayer , 31.
  • Patel, N. (2020, 09 16). 5 Obvious Content Marketing Strategies Most Companies Overlook. 5 Obvious Content Marketing Strategies Most Companies Overlook: Https://Contentmarketinginstitute.Com/2015/07/Content-Marketing-Strategies-Overlook Adresinden Alındı
  • Peker, A., & Kerse, G. (2016). Porter’in Jenerik Rekabet Stratejileri Ve Performans İlişkisi; Aksaray İli Organize Sanayi Bölgesi Örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2-5.
  • Pira, J. (2020). Roli İ Marketingut Ne Ndermarrjet e Kosoves – Sektori Ushqimor. Universiteti I Prishtines, 26-30.
  • Plessis, D. (2017). The Role Of Content Marketing In Social Media Content Communities. South African Journal Of Information Management, 19(1), 1-7., 19.
  • Priştine Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği. (2022). Kosova Ekonomik Ve Ticari Değerlendirme Raporu. T.C.
  • Priştine Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği, 6-7.
  • Priştine Ticaret Müşavirliği. (2023, Ocak-Mart). Kosova Ekonomik Ve Ticari Değerlendirme Raporu. Kosovanın Ticaret Bakanlığı: Https://Ticaret.Gov.Tr/Yurtdisi-Teskilati/Avrupa/Kosova/Raporlar/Musavirlik-Raporlari Adresinden Alındı
  • Rks, A. (2022, September 1). Vlerësimi I Popullsisë. Ask.Rks: Https://Ask.Rks-Gov.Net/Sq/Agjencia-E-Statistikave-Te-Kosoves/Sociale/Vleresimi-I-Popullsise Adresinden Alındı Seotactica. (2022). Agjencia E Marketingut Dixhital - TACTICA. Tactica: Https://Seotactica.Com/Sq/ Adresinden Alındı
  • Shala, G., & Hysen, P. (2018). Kosovo Country Diagnostic: Private Investment Challenges And Opportunities. Kosovo Country Diagnostic: Private Investment Challenges And Opportunities, 19-30.
  • Smith, J. (2019). The Impact Of Content Marketing On Competitiveness In The Local Market: A Case Study Of Kosovo. Journal Of Marketing Research. The Impact Of Content Marketing On Competitiveness In The Local Market: A Case Study Of Kosovo. Journal Of Marketing Research, 13-27.
  • Solutionz B2B. (2021). Solutionz Marketing: Https://Solutionz.Marketing/B2b-Icerik-Pazarlamasi-Nedir-Ne-Fayda-Saglar-B2b-Icerik-Stratejileri-Nelerdir/? Adresinden Alındı
  • Statistics, S. (2022). Complete Dissertation By Statistics Solutions. Complete Dissertation By Statistics Solutions: Https://Www.Statisticssolutions.Com/Cronbachs-Alpha/ Adresinden Alındı
  • Stölb, G. S. (2017). Michael Porter’in Rekabet Stratejileri Ve Modelleri İle Rekabet Analizi: Düsseldorf Konaklama Sektöründe Bir Alan Araştırması . Sosyal Bilimler Enstitüsü , 20-45.
  • Sunar, H. (2020). İş Yapma Rehberi 5 Kosova. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu -Araştırma Ve Iş Geliştirme Koordinatörü Hakkı Sunar Tarafından, 10-40.
  • Taştepe, Ö., & Soba, D. (2022). Teorik Çerçevede İçerik Pazarlaması Ve Örneklerine İlişkin Bir İnceleme. Uluslararası Akademik Fikir Araştırma Dergisi, 4-5.
  • Tezcan S, G. (2017). Temel Epidemiyoloji. Türkiye: Hipokrat Kitabevi.
  • Ticaret Bakanliği. (2023). Kosova Pazar Bilgileri. Priştine: T.C. Ticaret Bakanlığı Uluslararası Anlaşmalar Ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü.
  • Tuic Akademi. (2021, 9 8). NATO’nun Kosova Müdahelesi: Birleşmiş Milletler Şartı Ve Koruma Sorumluluğu Ile Bir Bakış: Https://Www.Tuicakademi.Org/Natonun-Kosova-Mudahelesi-Birlesmis-Milletler-Sarti-Ve-Koruma-Sorumlulugu-Ile-Bir-Bakis/ Adresinden Alındı
  • Türkiye Cumhuryeti Dışişleri Bakanlığı. (2020, 8 1). Www.Mfa.Gov.Tr: Https://Www.Mfa.Gov.Tr/Sub.Tr.Mfa?B4fad171-653d-4da2-960a-5b0d956781a0 Web Adresinden Alındı
  • Uka, M., & Demukaj, P. (2020). Start-Ups Through The Lens Of Marketing: The Importance Of Branding For Start-Ups And Brand Awareness. Thesis. Rochester Institute Of Technology. , 17-57.
  • Wilson, L. (2017). The Effect Of Content Marketing On Customer Engagement: A Study Of Small And Medium Enterprises In Kosovo. Journal Of Business And Entrepreneurship, 12-20.
  • Zehra Tan, D., & Öztürk, M. (2018). Porter’in Rekabet Stratejileri: Safranbolu Turizm İşletmelerinde Bir Uygulama. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4-5.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing, Marketing Communications, Marketing Management
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Editon Shala 0009-0004-7671-8251

Evrim İldem Develi 0000-0003-3842-8611

Early Pub Date September 26, 2023
Publication Date September 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 3 - İstanbul Ticaret University Journal of Foreign Trade

Cite

APA Shala, E., & Develi, E. İ. (2023). KOSOVA PAZARINDA İÇERİK PAZARLAMASININ REKABETİN ARTIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Dergisi, 1(3), 80-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.8377992