Türkiye’de muhasebe eğitimi uzun yıllardır
ortaöğretim düzeyinden başlayarak lisansüstü düzeye kadar devam edecek şekilde
yürütülmektedir. Muhasebe eğitiminin her düzeyinde kişi farklı mesleki bilgi ve
beceriler kazanmaktadır. Muhasebe meslek mensubu, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavir ruhsatı almış ve mesleğin gerektirdiği genel ve özel şartlara sahip
kişilerden oluşmaktadır. Ancak, muhasebe bilgi sürecinde sadece Serbest
Muhasebeci ve Mali Müşavirler yer almamaktadır. Ön muhasebe elemanı, ara eleman
ve/veya yardımcı eleman olarak isimlendirilmiş çeşitli zamanlarda aynı işi
yapan ancak farklı isimlerle anılan kişiler istihdam edilmektedir. Farklı
eğitim alanlarında, farklı düzeylerde eğitim almış kişiler karşılıklı etkileşim
içerisinde muhasebe bilgi sürecine dahil olabilmektedir. Bu durum muhasebe
bilgi sürecinin aşamalarına da yansımaktadır. Uzun
yıllardan beri muhasebe eğitimine yönelik olarak muhasebe eğitiminin karmaşık
ve sürekli değişen iş ortamının gerektirdiği yetenek ve yeterlilikleri
kazandırmada başarılı olamadığıdır eleştirisi sıkça dile getirilmektedir.
Accounting
education in Turkey are carried out so as to continue to postgraduate level for
many years, starting from secondary level. All levels of professional
accounting education is gaining different skills and knowledge. A professional
accountant, Certified Public Accountant and received a license consists of
people with general and special conditions required by the profession. However,
only Public Accountants and Financial Advisors are not included in the process
accounting information. Preliminary accounting staff, the intermediate and / or
at various times been named as members help people who are called by different
names but the same business who are employed. Different areas of education,
trained at different levels in people who may be included in the accounting
information process interaction. This is reflected in the accounting
information process stage. Many years of experience in accounting education
accounting for the complex and it’s to be successful in bringing criticism
requires the skills and competencies of the constantly changing business
environment education is frequently expressed.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 7 |