The research that has been planned as descriptive-cross sectional was
conducted at the Health College of Karabük University between February and June
2015. The research sample is composed of 486 students determined by layered
sampling method with 95% reliability and 3% precision from different 4
departments. While creating the
questionnaire, the “Social Gender Perception Scale”, “Bem Sex Role Inventory
(BSRI)” and “Violence Tendency Scale”were used. It has been observed that as
the social gender perception of the students increases their violence tendency decreases.
As a result of the outputs obtained from this research, the number of the
studies that will change positively the social gender perception of the
students who will serve as medical personnel in line with the studies
concerning the determination of their gender roles and the decrease of their
violence tendency should be increased and the related lessons should be
included in the educational curriculum.
Bu çalışma
Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı
ve şiddet eğilimi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı-kesitsel tipte yapılan araştırma,
01 Şubat-30 Haziran 2015 tarihleri arasında Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksek
Okulu’nda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, ebelik, hemşirelik,
fizyoterapi ve çocuk gelişimi bölümü öğrencileri arasından, tabakalı örneklem
yöntemiyle belirlenen, %95 güvenilirlik ve %3 duyarlılıkta 486 öğrenciden
oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından literatür
taranarak oluşturulan veri toplama formu, “Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği”,
“Bem Cinsiyet Rolü Envanteri” (Bem Sex Role Inventory [BSRI]) ve “Şiddet Eğilim
Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler frekans
ve yüzde dağılımları, student t testi ve kikare testi ile değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı puanları ile şiddet eğilimi ölçeği
puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu (p<0,05),
toplumsal cinsiyet algısı puanları yükseldikçe, şiddet eğiliminin azaldığı
saptanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen veriler, sağlık çalışanı olarak görev
yapacak öğrencilere, toplumsal cinsiyet rolleri, algısı ve şiddet eğilimi ile
ilişkili konularda farkındalık yaratılması gerektiğini düşündürmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 8 |