Bu çalışmada astronomi
öğretiminde yaygın olarak kullanılan sanal gerçeklik programlarıyla öğretim
(SGÖ) ile fiziksel[1]
modellerle öğretim (FMÖ) yöntemlerinin etkililiği deneysel olarak karşılaştırılmıştır.
Çalışma gerçek deneme modellerinden yarı-deneysel yapıda
olup,
Türkiye’nin Karadeniz Bölgesinde bir üniversitenin eğitim fakültesinde öğrenim
görmekte olan 106 Fen Bilimleri öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından daha önce geliştirilmiş olan
Astronomi Başarı Testi (ABT) kullanılmıştır. FMÖ
ve SGÖ gruplarının kendi içinde ABT puanlarının ölçümlere göre anlamlı şekilde
değişip değişmediğini belirlemek için parametrik analiz tekniklerinden bağımsız
gruplar için tek faktörlü varyans analizi (One-Way Anova) tekniği
kullanılırken, FMÖ
ve SGÖ grupları arası karşılaştırmalar için tekrarlı ölçümler için karışık
desenli ANOVA tekniği kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda her iki grupta da
uygulanan yöntemin öğretmen adaylarının astronomi konularına ilişkin akademik
başarılarını artırdığı fakat kalıcılığını sağlamada başarılı olamadığı belirlenmiştir.
Fakat FMÖ yönteminin SGÖ yöntemine göre daha etkili olduğu görülmüştür. Bu
nedenle astronomi eğitiminde fiziksel modellerin kullanımının ve üretiminin
yaygınlaştırılması önerilmektedir.
[1] “Fiziksel model” kavramı uluslararası literatürde “hands-on
model” olarak geçen kavramın yerine kullanılmıştır.
In this study, the efficiency of teaching with virtual reality programs (VRT) and teaching with physical
models (PMT), which are widely used in astronomy teaching, have been compared experimentally.
The study has a quasi-experimental design and it was conducted with 106
pre-service science teachers studying in the educational faculty of Ondokuz
Mayıs University. The groups were determined by using simple random sampling
method. As data collection tool Astronomy Achievement Test (AAT) was used. In
order to find out whether the AAT scores of PMT and VRT groups differed
significantly within groups in terms of the measurements of scores, one of the
parametric analysis techniques, was used for independent groups, while mixed
design ANOVA technique was used for repeated measurement of comparisons between
groups. As a result of data analysis, the method instructed in both groups was
found to increase academic achievement of pre-service teachers about astronomy
subject/concepts but was not successful in ensuring permanence. However, it was
found that PMT method was more effective than the VRT method. Thus, the use and
more extensive production of physical models in astronomy education are
suggested.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |