Bu çalışma Osmanlı Devleti’nin son dönemlerindeki klasik
medrese eğitim sistemini ve Türkiye cumhuriyetinin ilk yıllarına denk gelen
ulusal eğitim politikasını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Osmanlı Devleti’nde
uzun yıllar devlet kadrosunun yetiştirildiği medreseler, Kanuni Sultan Süleyman
döneminden sonra siyasi belirsizliklere bağlı olarak toplum ve siyaset
üzerindeki eski gücünü ve etkisini yitirmeye başladı. Süreç içinde Osmanlı’nın
modernleşme paradigmasına dâhil olması ve Batılı tarzda bir eğitim sisteminin
(mekteb) kurulması, medrese eğitiminin, yönetimin dışında kalmasına neden oldu.
II. Meşrutiyet dönemine gelindiğinde ise, gerek siyaset sahnesinde gerekse de
medrese içinde geliştirilen bir takım ıslahat programları ile bir yenilenme
sürecine giren medreseler, tekrar eski gücünü ve önemini elde etmeye çalıştı.
Ancak bu tarihsel süreç içinde dünya siyasetinde gelişen ulus devlet ve
milliyetçilik söylemleri, yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nin eğitim kurumunu
önemli oranda etkiledi. Buna bağlı
olarak cumhuriyetin eğitim felsefesi milli duygulara hitap eden ve ulus
devletin kurumsal olarak ihtiyaç duyduğu vatandaşın eğitilmesini hedef edinen
temel ilkeler ile şekillendi. Bu bağlamda bu çalışma Osmanlı Devleti’nin son
dönemlerinde, önce ihya daha sonra da konjonktürel nedenlerden dolayı
cumhuriyet döneminde ilga edilen medreseleri ve yeni eğitim sistemini
sosyo-politik bir zeminde tartışmaktadır.
This study aims to analyze the classical madrasah
education system in the late periods of the Ottoman Empire and the national
education policy refers to the first years of the Republic of Turkey. Madrasah
as an institution where the admin staffs of the Ottoman Empire were educated
for a long time, began losing its earlier power and impact on the
society and the politics after the era of Suleiman the Magnificent, based on
political instability. Within the process, The Ottoman Empire’s involvement in
modernization paradigm and establishment of a new education system (mekteb) in
a western manner caused the madrasa education to stay out of the management. But along with the II. Constitutional (II. Meşrutiyet)
period, madrasah entering a renewal process with some innovation programs in
political arena as inside the madrasah, strived to gain its earlier importance
and power again. But within historical process, expressions about the
nation state and nationalism developed in world policy affected the institution
of education of The Republic of Turkey that was newly-established. Accordingly,
thought of the republic's education took form with the basic principles aiming
to educate the citizens needed by the nation-state institutionally and address
to the national feelings. In this context, this study discusses the madrasas
which was first recovered in the last periods of The Ottoman Empire and then
was abolished in the period of the republic because of the cyclical reasons and
the new education system on a socio-political ground.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |