Osmanlı
Devleti’nin Meşrutiyet Dönemleri (1876-1923), çocuk eğitimi ile ilgili
gelişmelerin tartışıldığı, "Vâlide Sınıfı, Ana Mektebi” gibi eğitim
kurumlarının ortaya çıktığı, ayrıca bu konuda önemli bir literatürün gelişmeye
başladığı dönemdir. Dönemin yazarlarının kitap veya makalelerinde “Pedagoji”
kavramını “Terbiye-i Etfâl (Çocuk Eğitimi)” şeklinde anlamlandırdıkları ve bu
eğitimin önemini ortaya koymaya çalıştıkları dikkat çekmektedir. Binaenaleyh bu
çalışmada Meşrutiyet dönemlerindeki çocuk eğitimiyle ilgili eserlerin, nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi çerçevesinde analitik bir
incelemesinin yapılması amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışma, eserlerin yazıldığı
dönemdeki eğitim anlayışı, öğretmen ve öğrenci anlayışı; eğitim yaklaşımları
hakkında değerlendirme yapılabilmesine imkân sağlaması bakımından önemlidir.
The Constitutional Periods are
important because the developments in child education were discussed,
educational institutions such as “Vâlide Sınıfı, Ana Mektebi” were built and an
important literature on this issue also began to develop. It is remarkable that
the authors of the period make sence of the concept of “Pedagogy” as “Terbiye-i
Etfâl” and they tried to show the importance of this education in their works.
This study aimed to review analytically the works related to child education
written during this period with the document review method. In the study, it
was understood that different developmental areas of the child were taken into
consideration, education of the educator was considered important and child
health and protection was also evaluated within the scope of this education. It can say the works written
for children supported the interest and curiosity of the child, but they
generally had instructive characteristics.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |