Diplomasi
faaliyetinin yerine getirilmesinde temel konumdaki devlet başkanı, hükûmet
başkanı ve dışişleri bakanından meydana gelen genel yetkili organlara yönelik
ayrıcalıklar, 1961 Diplomasi İlişkileri Hakkında Viyana Sözleşmesi kapsamında
düzenlenmemektedir. Uluslararası örf ve adet hukuku kuralı niteliği taşıyan söz
konusu hususun birçok açıdan sahip olduğu mutlaklık, özellikle uluslararası
ceza hukukundaki gelişmeler ile sınırlandırılmıştır. Soykırım, insanlığa karşı
suç, savaş suçu ve saldırı bakımından Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin yargılama
yetkisi, bahsi geçen kişilerin diplomatik ayrıcalıklarının kapsamını daraltmış
durumdadır. Bunların dışında kalan devletlerin hükûmet üyeleri ise, yetki
belgeleri doğrultusundaki diplomasi faaliyetleri esnasında kısmen diplomatik
ayrıcalıklardan yararlanmaktadır. Aksi durumda, yabancı devlet yetkilileri
tarafından kendilerine uluslararası nezaket kuralları doğrultusunda muamele
edilmesi gerekmektedir.
The privileges for the main competent organs of the head
of state, the head of government and the minister of foreign affairs who are in
the main position for the fulfillment of diplomatic activity are not regulated
under the 1961 Vienna Convention on Diplomatic Relations.
In many respects, the
absolute nature of the issue, which is characterized by international customary
law, is limited, in particular to developments in international criminal law. The
jurisdiction of the International Criminal Court in respect of genocide, crimes
against humanity, war crimes and the crime of aggression has narrowed the scope
of the diplomatic privileges of those who are mentioned. Members of governments other than these, are
benefiting partly, from diplomatic privileges during their diplomatic
activities in accordance with their authorization certificates. Otherwise, they must be
treated by foreign state authorities in accordance with international courtesy
rules. The purpose of the study is to
clarify today's developments in terms of international law that summit
diplomacy has increased its effectiveness and establish a general legal framework
for possible disputes between states.
General Authorized Officials Head of State Head of Government Minister of Foreign Affairs Diplomacy Diplomatic Privileges
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 5 |