İrokualar’da, Trobriand adalarında,
Nambikwaralar’da, Bororolar’da, Tupinambalar’da iktidarın temel
belirlenimlerinin neler olduğu araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu amaçla
bahsedilen yerliler üzerinde araştırmalar yapan, antropolojik veriler sunan
önde gelen araştırmacıların görüşlerine yer verilmiştir. Seçimin, zenginliğin,
cömertliğin, bilgi ve becerinin, uzlaşının, iyi bir hitabete sahip olmanın bu
topluluklardaki şeflik kurumunun meşruiyetinin temelinde yatan şeyler oldukları
anlaşılmıştır. Dahası zenginliğin kökeninde yer alan hediye-karşı hediye’nin
hem Bourdieu’nun hem de Baudrillard’ın modern toplumlara dair tartışmalarında
yine iktidar eksenli olarak kullanıldıklarına değinilmiştir. Bilgi ile iktidar
arasındaki ilişkinin uzun soluklu olduğunu göstermek için de Sümer toplumuna,
Antik Yunan uygarlığına ve Foucault’nun teorisine kısaca yer verilmiştir.
Yerliler arasında iktidarın meşruiyetini sağlayan gerekçelerin birçoğunun dönüşmüş
halleriyle bugün bile geçerli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The theme of this study is the basic
determinations of power in the Iroquois, the Trobrianders, the Nambikwara, the
Bororo and the Tupinamba. For this purpose, the opinions of leading researchers
who carried out researches on these indigenous peoples and presented
anthropological data are cited. It was
understood that election, richness, generosity, knowledge and skills,
reconciliation and being a good orator underlie the legitimacy of the
institution of chiefship in these communities. Furthermore,
the present study touches on that gift and counter-gift, which are at the basis
of wealth were used as power-centric in both Bourdieu's and Baudrillard's
debates about modern societies. To indicate
that the relation between knowledge and power is long-termed, the study
mentions the Sumerian society, the civilization of Ancient Greece and Foucalt's
theory. It has been concluded that many of the
elements which constitute the legitimacy of power among indigenous communities
even in their transformed states still prevail.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 3 |