In this study, the question of what kind of qualifications an ideal
Religious Culture and Moral Knowledge (DKAB) teacher should have according to
youth have been examined. For this purpose, the perceptions of adolescent about
DKAB teacher were examined. This study was designed based on a qualitative
approach. The sample of the research consisted of 36 students who are studying
in secondary and high school in Artvin city center during the 2015-2016
academic year. Data obtained by interviewing the students were analyzed by
content analysis method. For the support of the specified themes, expressions
of students were included in the presentation of the findings. The results of
the study it was seen that the students mostly emphasize the moral and personal
characteristics of the ideal DKAB teacher. It was observed that other
characteristics of the ideal DKAB teacher are related to teaching competences
and communication with students.
Bu araştırmada, ideal Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi (DKAB) öğretmeninin hangi özelliklere sahip olması gerektiği sorusuna
yanıt aranmıştır. Bu amaçla gençlerin ideal DKAB öğretmeni algıları
incelenmiştir. Bu çalışma nitel yaklaşıma göre tasarlanmıştır. Araştırmanın
örneklemi 2015-2016 eğitim öğretim yılında Artvin il merkezinde bulunan
ortaokul ve liselerde öğrenim gören 36 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerden
görüşme yoluyla elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. Belirlenen temaların desteklenmesi için, bulguların sunumunda
öğrencilerin ifadelerine yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin
ideal DKAB öğretmeninin daha çok ahlaki ve kişisel özelliklerine vurgu
yaptıkları görülmüştür. İdeal DKAB öğretmeninin diğer özelliklerinin;
öğretmenlik yeterlikleri ve öğrencilerle iletişim ile ilgili olduğu
anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |