This study aims to determine the
attitudes of nursing students towards societal gender roles, and to create
awareness about developing an egalitarian perspective on gender. The research
was conducted on 303 nursing students from Hatay College of Health at Mustafa
Kemal University, who accepted to participate voluntarily. They were given the data
collection forms containing 15 questions to determine sociodemographic
characteristics and Gender Equality Scale. To evaluate the data, frequency and
percentage calculations, t-test, ANOVA and Tukey HSD Test were utilized.
The average age of the participants was
20.91. 69.3% of the participants were female and 27.4% of them were second
grade students. The rate of participants staying with their families was 32.7%.
The study found that the participants have a positive attitude towards gender
equality and traditional or egalitarian gender norms. A statistically
significant difference was detected between the variables of age, gender,
grade, education status of mother and father, number of siblings and score
averages (p<0,05).
Bu çalışma ile uğraş alanı insan olan
hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının
belirlenmesi, toplumsal cinsiyete ilişkin eşitlikçi bakış açısı geliştirme
farkındalığı yaratması amaçlanmaktadır.
Çalışma, Mustafa Kemal Üniversitesi
Hatay Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümüne devam eden ve araştırmaya
katılmayı kabul eden 303 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Veri toplama formunda sosyo demografik özelliklerini
belirlemeye yönelik 15 soru ve Cinsiyet Eşitliği Ölçeği yer almaktadır.
Verilerin değerlendirilmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları, t- testi, ANOVA
ve Tukey HSD Testi kullanılmıştır.
Katılımcıların yaş ortalaması 20,91’dir.
Katılımcıların % 69,3’ü kadın; % 27,4’ü
ikinci sınıf öğrencisidir. Ailesi ile birlikte yaşayan katılımcı oranı %
32,7’dir. Çalışmada katılımcıların genel olarak cinsiyet eşitliğine yönelik
yüksek tutuma, ölçeğin alt grupları olan geleneksel cinsiyet normlarının ve
eşitlikçi cinsiyet normları yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışmada yaş, cinsiyet,
sınıf, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı değişkenleri ile
puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |