In this study, it was investigated what
it means to understand mathematics according to the 2th grade pre-service
mathematics teachers. A case study of qualitative research methods has been
used in this study. The study group consisted of 61 pre-service mathematics
teachers. Data were collected through structured interviews and analyzed with
content analysis. The data obtained as a result of the analyzes were divided
into determine themes and the sub-dimensions of the data were determined. According
to second-grade pre-service teachers, what it means to understand mathematics are
determined under 5 themes. These themes are expressed as the structure of
mathematics, implementation of the course, daily life, the order of the
universe and contribution to the individual. According to the properties of the
themes, the realization of mathematics teaching was found to be beneficial in
terms of students' mathematics both in their education and in daily life.
Mathematics Pre-service Mathematic Teachers Understanding Mathematics. Teacher Opinions Teacher
Bu çalışmada, 2. sınıf matematik
öğretmen adaylarına göre matematiği anlamanın ne ifade ettiği araştırılmıştır. Öğretmen
adaylarının düşüncelerinin ayrıntılı olarak incelenmesi amaçlandığından
çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma
grubu, İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümü 2. sınıf öğrencilerinden 48’i kadın,
13’ü erkek olmak üzere toplam 61 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma
kapsamında veriler yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiş ve
içerik analizi ile incelenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen veriler,
belirli temalara ayrılıp verilerin alt boyutları belirlenmiştir. Sonuç olarak 2.
sınıf öğretmen adaylarına göre matematiği anlamanın ne ifade ettiği 5 tema
altında belirlenmiştir. Bu temalar; matematiğin
yapısı, dersin uygulanması, günlük yaşam, evrenin düzeni ve kazandırdıkları olarak ifade
edilmiştir. Bu temalar altında yer alan özellikler doğrultusunda matematik
öğretiminin gerçekleştirilmesinin, öğrencilerin matematiği hem eğitimleri
sırasında hem de günlük yaşamda kolaylık sağlaması açısından faydalı olacağı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |