Demokratik toplumlarda
girilen iktidar mücadelesinde vatandaşlara bilgi vermek, tutumlarını
değiştirebilmek, ikna edebilmek amaçları doğrultusunda siyasi iletişim kaçınılmaz
bir gerekliliktir. Siyasi iletişimin en önemli kollarından birisini siyasal
reklamlar oluşturur. Seçim sonuçlarını etkileyen önemli değişkenlerden birisi
de siyasal iletişim ve siyasal kampanyalardır. Siyasal iletişimin başarısını
belirleyen en önemli faktörlerden birisi olan ikna, birçok farklı mesaj içeriği
ile oluşturabilir. Seçim dönemlerindeki siyasal kampanyalarda kullanılan reklam
çalışmalarında, ikna stratejilerinden çekicilikler yoluyla hedefteki seçmen
kitlenin ikna edilebilmesi amaçlanır. Bu çalışmada, 24 Haziran 2018 genel
seçimleri çerçevesinde milletvekilliği adaylıklarının resmi olarak açıklandığı
30 Mayıs 2018 tarihinden sonra ulusal kanallarda yayımlanan AKP/MHP/CHP/İYİ
PARTİ ve SP adlı siyasi partilerin siyasal reklam filmlerinden öne çıkan her
bir tanesi göstergebilimsel incelemeye tabi tutulmuştur. Bunun sonucunda
incelenen reklamlardan elde edilen ikna bağlamındaki reklam çekicilik
bulguları, sınıflandırılıp partiler özelinde analiz edilerek bu durumun 2018
genel seçim sonuçlarına yansıması ve katkısı yorumlanacaktır.
In the struggle for power in democratic
communities, political communication is an inevitable necessity in line with
the objectives of giving citizens information, changing their attitudes and persuading
them. Political advertising is one of the most important branches of political
communication. One of the important variables affecting election results is
political communication and political campaigns. Persuasion, which is among the
most important factors determining the success of political communication, can
be formed with many different message contents. In advertising studies used in
political campaigns during election periods, it is aimed to persuade the target
voters via attractions which are among persuasion strategies. In the study,
each of the prominent advertisements of the political parties named AKP/MHP/CHP/IYI
PARTY and SP, which were featured on national channels after May 30, 2018 when
deputyship nominations were officially announced within the frame of the
general elections of June 24, 2018, was subjected to a semiotic analysis. As a
result of that, findings of advertising attractions obtained from the
advertisements analyzed within the scope of persuasion will be categorized and
analyzed specific to the parties. Finally, the reflection and contribution of
this condition to the results of the 2018 general elections will be interpreted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |