The
purpose of this study is to examine the value elements included in pre-school
period plays and their reflections on classroom management, according to the
views of pre-school teachers. The study has been designed in a qualitative
research pattern. The study group consists of 29 pre-school teachers working in
the city center of Kirklareli in the 2018-2019 academic year. The data of the study
have been collected via interview method. The data have been analyzed using content
analysis and 11 themes have been determined as a result of the data analysis. According
to the participants, the value elements included in children's plays have some
positive reflections on classroom management. They are; reduction of
problematic behaviors, ensuring order in the classroom, development of
friendship awareness, respect, communication, compliance with rules and sharing,
respectively. Teachers expect to solve problems such as communication,
self-regulation skills and friendship encountered in classroom management, via
value elements in plays.
Bu araştırmanın amacı,
okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre, okul öncesi dönemde oynanan
oyunların içerdiği değer unsurlarını ve bunun sınıf yönetimine yansımalarını
incelemektir. Araştırma nitel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kırklareli il merkezinde
görevli 29 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri görüşme
yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi kullanılarak
analiz edilmiş ve verilerin analizi sonucu 11 tema belirlenmiştir. Katılımcılara göre, çocuk oyunlarında yer
alan değer unsurlarının sınıf yönetimine bazı olumlu yansımaları bulunmaktadır.
Bunlar sırasıyla, problemli davranışların azalması, sınıfta düzenin sağlanması,
arkadaşlık bilincinin gelişmesi, saygı, iletişim, kurallara uyum ve paylaşımdır.
Öğretmenler, oyunlardaki değer unsurları ile sınıf yönetiminde karşılaşılan
iletişim, öz düzenleme becerileri ve arkadaşlık konusundaki sorunların çözümünü
beklemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |