Çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sabır eğilimlerini içsel dinî motivasyon düzeyleri ile yordanıp yordanmadığını tespit etmektedir. Betimsel tarama modelinin kullanılmış olduğu bu çalışmanın örneklem grubu, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’ne bağlı Fen-Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Eğitim Fakültesi ve İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören, 142’si erkek ve 311’i kız olmak üzere toplam 453 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Sabır Ölçeği ve İçsel Dinî Motivasyon Ölçeği; veri setinin istatistik analizleri için ise, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, üniversite öğrencilerinin içsel dinî motivasyon düzeylerinin, sabır eğilimlerini yordadığı tespit edilmiştir.
Din Psikolojisi İçsel Dinî Motivasyon Sabır Kişilerarası Sabır Uzun Süreli Sabır Kısa Süreli Sabır
The aim of the study is to determine whether university students predict patience tendencies with their intrinsic religious motivation levels. The sample group of this study, where descriptive scanning model was used, consisted of 453 students (142 boys and 311 girls), studying in the Faculty of Arts and Sciences, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Education and Faculty of Theology of Erzincan Binali Yıldırım University. it is formed. In the study, Personal Information Form, Patience Scale and Internal Religious Motivation Scale; For the statistical analysis of the data set, Pearson Product Moment Correlation and Simple Linear Regression Analysis were used. As a result of the analysis, it was found that the internal religious motivation levels of university students predicted their patience tendencies.
Psychology of Religion Internal Religious Motivation Patience Interpersonal Patience Long Term Patience Short Term Patience
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |