Parallel with the rise of the sharing economy and environmental awareness it is observed that the secondhand product market has grown rapidly in the last decade. Second hand clothing is a prominent category in this market, and it is observed that especially the young population is making increasing purchases in this category. In this study, 450 people as university students forms the sample group, variables of pro-environmental behavior, creative choice and frugality are examined as factors affecting online secondhand clothing purchasing. According to the results, it is found that the students have a considerable amount of online secondhand clothing shopping, they are relatively frugal and they have a high tendency regarding pro-environmental behavior and creative choice. However, it is found that the relationships between online secondhand clothing purchasing intention and pro-environmental behavior and frugality are insignificant, the relationships between online secondhand clothing purchasing intention and creative choice is statistically significant.
Second-hand Clothing Pro-Environmental Attitudes Creative Choice Frugality Purchase Intention Sustainability
Paylaşım ekonomisi ve çevre bilincinin yükselmesiyle paralel olarak ikinci el ürün pazarının son 10 yılda hızlı bir biçimde büyüdüğü görülmektedir. Bu pazarda ikinci el giyim öne çıkan bir kategori olup özellikle genç nüfusun bu kategoride artan bir biçimde satın alma yaptığı görülmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinden oluşan 450 kişi örneklem grubunu oluşturmuş, çevre yanlısı davranışlar, yaratıcı tercih ve tutumluluk değişkenleri çevrimiçi ikinci el giyim eşyası satın almaya etki eden faktörler olarak incelenmiştir. Elde edilen sonuca göre öğrencilerin kayda değer bir oranda çevrimiçi ikinci el giyim alışverişi yaptıkları, görece tutumlu oldukları, tüketimle ilgili çevre yanlısı davranış ve yaratıcı tercih eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Ancak çevrimiçi ikinci el giyim ürünü satın alma niyeti ile çevre yanlısı davranışlar ve tutumluluk arasındaki ilişki önemsiz, yaratıcı tercih ile arasındaki ilişki ise istatistiksel olarak anlamlı ve önemli bulunmuştur.
İkinci-el Giyim Eşyası Çevre Yanlısı Tutumlar Yaratıcı Tercih Tutumluluk Satın Alma Niyeti Sürdürülebilirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |