The aim of the research is to examine the effect of education program based on Waldorf approach on creativity and cognitive skills of pre-school children. In the research, quasi-experimental design, one of the experimental research models, was used. The experimental group consisted of 32 children studying in a school where the Waldorf approach-based education program was implemented. 45 children studying in a public kindergarten where the Ministry of National Education Pre-School Education Program was implemented constituted the control1 group, and 48 children studying in a private kindergarten formed the control2 group. The dependent variables of the research were creativity skills and cognitive skills; The independent variable is the education program based on the Waldorf Approach. Hybrid Creativity Test developed by Lee and Lee (2002) and adapted into Turkish by Yuvacı (2017) was used as a data collection tools to measure creativity skills. Coloured Progressive Matrices Test developed by Reven, Raven and Court (1998) and validity and reliability study by Bildiren, Kargın, and Korkmaz (2017) was used to measure cognitive skills. Data was analyzed using SPSS program. As a result of the research, a significant result was found in favour of the group in which the Waldorf approach-based education program was applied in the sub-dimensions of creativity, flexibility, fluency, originality and total creativity post-test scores. No difference was observed between the groups in the cognitive skills post-test scores.
Waldorf Approach Alternative Approaches Preschool Education Program Creativity Cognitive Skills
Bu araştırmanın amacı; Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılık ve bilişsel becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının uygulandığı bir okulda eğitim gören 32 çocuk deney grubunu oluşturmuştur. Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programının uygulandığı bir devlet anaokulunda eğitim gören 45 çocuk kontrol1, özel anaokulunda eğitim gören 48 çocuk da kontrol2 grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri yaratıcılık becerileri ve bilişsel beceriler; bağımsız değişkeni ise Waldorf yaklaşımına dayalı uygulanan eğitim programıdır. Veri toplama aracı olarak, çocukların yaratıcılık becerilerinin ölçülmesinde Lee ve Lee (2002) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlanması Yuvacı (2017) tarafından yapılan Hibrit Yaratıcılık Testi kullanılmıştır. Bilişsel becerilerinin ölçülmesi amacıyla ise Raven, Raven ve Court (1998) tarafından geliştirilen, Bildiren, Kargın ve Korkmaz, (2017) tarafından geçerlik güvenirlik çalışması yapılan Renkli Progresif Matrisleri testi kullanılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda yaratıcılığın, esneklik, akıcılık, özgünlük alt boyutlarında ve toplam yaratıcılık son test puanlarında Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının uygulandığı grubun lehine anlamlı bir sonuç bulunmuştur. Bilişsel becerileriler son test puanlarında ise gruplar arasında herhangi bir farklılık gözlemlenmemiştir.
Waldorf Yaklaşımı Alternatif Yaklaşımlar Okul Öncesi Eğitim Programı Yaratıcılık Bilişsel Beceri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 7, 2022 |
Publication Date | March 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 1 |