Öğrenmenin salt bilişsel yönü, bilginin eyleme dönüşmesi bilginin kişiselleşmesi ve öğrenciler tarafından benimsenmesi hususunda yeteri kadar etkili olmayabilmektedir. Öğrenilen bilgilerin bireyselleştirilmesi ve yaşama aktarılması bilişsel öğrenmelerle birlikte duyuşsal öğrenmeleri de gerektirmektedir. Duyuşsal öğrenmeler, eğitimde olduğu gibi din eğitimi açısından da önem ifade etmektedir. Birey yaşamında pek çok kazanım açısından kritik dönem olarak ifade edilen okul öncesi dönem eğitiminde duyuşsal öğrenmelere yer verilmesi, bu dönem eğitiminin öğrenci kazanımlarına etkisi açısından dikkate alınması gereken bir durumdur.
Araştırmada okul öncesi dönem din eğitimi hizmeti veren Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğretim Programında duyuşsal eğitimin yerinin ne olduğu ve duyuşsal hedeflere ne düzeyde yer verildiği sorularına cevap aranmıştır. Araştırma soruları doğrultusunda 4-6 yaş Kur’an Kursu Öğretim Programında yer alan kazanımlar duyuşsal açıdan değerlendirilmiştir. Araştırma gerçekleştirilirken 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğretim Programı içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.
4-6 yaş Kur’an Kursu Öğretim Programının içerik analiziyle incelenmesi sonucunda genel olarak öğrencilerin bilişsel ve psiko-motor gelişiminin yanı sıra duyuşsal, ahlaki ve dini gelişimlerinin de desteklenmesine yönelik amaçlarının olduğu görülmüştür. 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğretim Programının genel hedeflerinde duyuşsal öğelere yer verilmesinin yanı sıra ünite kazanımlarında daha çok (% 81) bilişsel kazanımların ifade edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ünite kazanımlarında duyuşsal hedeflere %19 oranında yer verilmiştir. Bilişsel hedeflerin çoğunlukta olmasının yanı sıra etkinliklerin bazılarının duyuşsal kazanımlara yönelik olduğu görülmüştür. Bu öğretim etkinliklerinin planlanmasında ve yürütülmesinde duyuşsal boyuta yeterince olarak yer verilmediği şeklinde değerlendirilebilir. Ayrıca Kur’an-ı Kerim’e ait öğrenme alanı kazanımlarının tümüyle bilişsel açıdan ele alınmıştır. Okul öncesi dönem gelişim özellikleri göz önüne alındığında öğrencilerin yeni bir alfabeyi öğrenme ve ana dillerinden farklı bir dildeki metni okuma becerileri kazanmalarından çok Kur’an-ı Kerim’i okumaya karşı olumlu tutum geliştirmeleri, onu okumayı sevmeleri ve okumaya istekli olmalarının öncelikli olarak düşünülmesi önem arz etmektedir. Bu da öğretim programını yeniden ele alınmasını gerektirecek bir durum olarak değerlendirilebilir. Programın temel kazanımlarında olan temel dini ve ahlaki değerlere vurgu yapan duyuşsal öğeler, öğreticinin de farkındalığı ve etkinliklerin duyuşsal öğelere vurgu yapılarak işlenmesiyle öğrencilerin din konusunda olumlu tutum geliştirmelerine katkı sağlayacaktır.
Eğitim Din Eğitimi Duyuş Duyuşsal Öğrenme Okul Öncesi Din Eğitimi. 4-6 yaş Kur’an Kursu Öğretim Programı
The cognitive side of the learning is not enough to turn the knowledge into practice and to personalize the knowledge itself. Thus all students cannot effectively hug that knowledge. Personalization of almost all of the newly learned information and its implementation in practical life are possible when the affective learning is done besides the cognitive learning. It is known that affective learning is essential for religious education as much as all kinds of fields. Therefore it is necessary that the function and the importance of the affective learning methods in the pre-school education period which is a vital period of time for individuals’ learning outcomes should be reminded.
Being one of the fundamental institutions of the Religious Affairs Presidency, Qur’an Courses that educate especially for 4-6 age group, answers were sought to the questions of what is the place of affective education and at what level affective goals are included. Achievements in the Qur'an Course Curriculum for the ages of 4-6 evaluated for affective. While conducting the research, the 4-6 Years Qur'an Course Curriculum was examined by content analysis method.
As a result of the content analysis Qur’an Courses whose participants are 4-6 years of children not only target to improve the cognitive and psychomotor behaviors but also purpose to improve the affective, ethical, and religious patterns for their students. In addition to including affective elements in the general objectives of the 4-6 Years Qur'an Course Curriculum, it was concluded that more (81%) cognitive gains were expressed in unit acquisitions. Affective targets are included at a rate of 19% in unit acquisitions. In addition to the fact that the cognitive goals were in the majority, it was seen that some of the activities were aimed at affective gains. In addition, the learning area acquisitions of the Qur'an have been dealt with from a cognitive perspective. Considering the developmental characteristics of the preschool period, it is very important for students they develop a positive attitude towards reading the Qur'an, love to read it and be willing to read it as a priority rather than to learn a new alphabet and to acquire the skills of reading a text in a language different from their mother tongue. This can be considered as a situation that requires the curriculum to be reconsidered. Affective elements emphasizing the basic religious and moral values in the main achievements of the program will contribute to the students' development of positive attitudes towards religion awareness with the processing of the activities by emphasizing the affective elements and teachers awareness.
Education Religious Education Affect Affective Learning Pre-School Religion Education. 4-6 years old Qur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 5, 2022 |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 3 |